annabokmal.blogg.se

Boktips & bokrecensioner

Brändö i mitt hjärta

Kategori: Poesi

(null)
 
 
Författare: Nicko Smith
Titel: Brändö i mitt hjärta
Utgivningsår: 2023 (på eget förlag)
Utläst: Januari, 2023
ISBN: 978-952-69438-1
Format: Häftad, 65 sidor (rec.ex)
 
Nicko Smith har skrivit hyllningsdikter till Iron Maiden i samlingen Järnjungfrupoesi (2022), och om äldreomsorgen i Rollatorgnissel under den järnblå solen (2020). Nu är det Brändö, en stadsdel i Vasa, som är dikternas beröringspunkt. Bilderna och layouten i Brändö i mitt hjärta står poeten själv för. 
 
Det kan mycket väl vara så att Brändö i mitt hjärta är Smiths bästa diktsamling. Självutlämnande dikter som tilltalar i dess enkelhet, något som också gör dem tillgängliga. Jag uppskattar samlingens variation, djupet som aldrig blir pretentiöst, det hudlösa och avskalade som möter det kluriga. Vackert! 
 
"Poesin vecklas ut
till en blodröd ros
eller magiska kungariken
 
Jag kan inte skriva poesi
 
Jag kan bara dö
för att återfödas 
i ordens paradis"
 
 
Jag skulle gärna ta en promenad, som man gjorde förr, längst Brändös stränder.
Diktsamlingen ger mig mersmak för både stället och, förstås, Nicko Smiths diktande. En samling som jag gärna återkommer till, och varmt rekommenderar fler att bekanta sig med. 
 
Tack Nicko! 🙏 
 
Kommentera inlägget här: