annabokmal.blogg.se

Boktips & bokrecensioner

Järnjungfrupoesi

Kategori: Poesi

 
  (null)
 
 
Titel: Järnjungfrupoesi
Författare: Nicko Smith
Förlag: Eget förlag
Utgivningsår: 2022 
Utläst: April, 2022
ISBN: 978-952-69438-2-4
Format: Häftad, 70 sidor (rec.ex). 
 
En diktsamling om världens bästa hårdrocksband har landat i min brevlåda. Omslaget ger en försmak av vad som komma skall, både bild och typsnitt osar Maiden. Förväntningarna är minst sagt på topp när jag ger mig in mellan pärmarna. 
 
Nicko Smith, som fått sitt namn efter trummisen och gitarristen i Maiden, har uttryckt att Järnjungfrupoesi inte är poesi, utan ett kärleksbrev. Må så vara. Att det är kärlek kan ingen förneka, men nog är det ljuv poesi i mina ögon... och öron. Bokstäverna får liv, orden blir till musik och dikterna skapar ett sug efter mer.
 
Språket är enkelt och träffsäkert;
 
Utsikten från Powerslavepyramider
utöver vardagens slaveri
 
Allting vaknar till liv
 
Att vara en del av publiken på en Iron Maiden-konsert är magiskt, näst intill en religiös upplevelse. När jag läser Järnjungfrupoesi påminns jag om just den känslan. Jag färdas i tid och rum och landar i ett hav av hårdrockare som med en stämma överröstar Bruce Dickinson sång... Ljuvligt att få uppleva den känslan här, i min röda läsfåtölj, hemma i Jämtland;
 
En gåva
insvept i musikens mantel 
 
Melodier att färdas bort 
till dom sällsamma världarna 
inuti 
 
Det finns bara en sak att klaga på; att det tog slut. Jag hade gärna fortsatt förlora mig i Maidenpoesi. Så klart rekommenderar jag Järnjungfrupoesi till så väl inbitna fans, som obitna. Läs och njut!
 
Tack Nicko. Du är lysande, även denna gång! 🙏
 


Kommentera inlägget här: