annabokmal.blogg.se

Boktips & bokrecensioner

Kråkmorsdalen

Kategori: Spänning

(null)
 
 
Titel: Kråkmorsdalen
Författare: Erik Nilshammar
Förlag: Lava Förlag
Utgivningsår: 2022
Utläst: Juni, 2022
ISBN: 978-91-89484-15-3
Format: Danske band, 256 sidor (rec.ex)
 
Erik Nilshammar har tidigare utkommit med tre romaner och en novellsamling. Jag har läst dem alla, med stort nöje, och skrivit om några av dem. Apokalypsen i Storå, Döden på vidderna, Kungen av Gomorra och Gammelgrav
 
En grå söndagsförmiddag i maj 1712 hittas en man död under märkliga omständigheter.
Mannen har blivit hängd i en tall, ansiktet är sönderhackat och på marken ligger ett underligt träsmide. Den oförvitlige kronolänsmannen Erik Forsbeck och hans försupne medhjälpare Joen Larsson rider ut för att undersöka vad som hänt. 
 
Händelsen är den första i en rad våldsamma dåd som skakar Farilla socken, denna sommar. I skuggan av det stora nordiska kriget, den ständigt hotande svälten och böldpestens härjningar inleder Forsbeck jakten på en undflyende gärningsman. 
 
Under den förhärskande kristendomen döljer sig lager av hedendom, samisk trolldom och skogsfinnarnas svarta magi, vilket för fallet svårlöst. Är det en mördare, ett straff från Gud eller är det den onde själv som släppts lös? 
 
Mina ord om boken
 
Mina förväntningar är på topp när jag får en bok av Erik Nilshammar i min hand. Man vet aldrig vad man har att förvänta sig, humor, allvar eller en skräck, oavsett vad så vet jag att det blir intressant läsning. Självklart blev det bra även denna gång!
 
Erik Nilshammar lämnade inget  åt slumpen när han skrev Kråkmorsdalen, researchen är starkt påtaglig. Det bör också tilläggas att boken bygger på verkliga händelser, och personer. Tänk vilken skatt vi har i form av bygdelitteratur och sparade tingsrättsprotokoll från förr! Resultatet blir att jag får resa i tid och rum, jag förflyttas till 1700-talets Färila socken på bråkdelen av ett kapitel. Språket, platserna och karaktärerna. Allt känns trovärdigt in i minsta detalj. 
 
Jag dras in i berättelsen och stämningen, spänningen blir nästan olidlig. Sorgligt och tragiskt, samtidigt så fin. Oj, så bra det här blev! Ville inte att boken skulle ta slut! Du måste läsa Kråkmorsdalen i sommar, eller vilken årtid som helst för den delen, men jag kan inte tänka mig nåt bättre att läsa där i hängmattan... stranden eller ja, okej, var som helst! 😉
 
Tack Erik Nilshammar för att jag får läsa dina böcker, och följa ditt lysande författarskap! 🙏



Kommentera inlägget här: