annabokmal.blogg.se

Boktips & bokrecensioner

Gammelgrav

Kategori: Noveller, Skräck

(null)
 
 
Titel: Gammelgrav
Författare: Erik Nilshammar
Förlag: Chatterbox Productions 
Utgivningsår: 2020
Utläst: Augusti 2020
ISBN: 978-91-982466-8-1
Format: Tryckt format, recensionsexemplar.    
Betyg: 👍👍👍👍👍 / 5
 
Om författaren och boken
 
Erik Nilshammar har skrivit glesbygdstriologin om Storå, som inleddes med Apokalypsen i Storå 2016, året efter kom Döden på vidderna. 2018 kom den sista Kungen av Gomorra. Jag har läst hela triologin med stor behållning, en känsla av igenkännande för glesbygden kryddad med härlig humor!
 
Nu är det alltså dags för en novellsamling; Gammelgrav.
Den bjuder på inte mindre än 13 vittnesmål om vad som händer när den tunna hinnan mellan vår värld och den andra sidan brister. I det nordvästra hörnet av Hälsingland ligger bortglömda platser som gömmer dunkla minne av det som en gång varit. En av dessa är Gammelgrav, en otillgänglig ravin som skär genom sandheden och mynnar ut i Ljusnan. Det sägs att det finns guld som vaktas av vittrorna. Guld som ingen tillåts hitta...
 
Mina ord om Gammelgrav
 
Min favorit Stephen King har visst fått rejäl konkurrens av Hälsinglands egen skräckmästare, Erik Nilshammar! Varenda en av novellerna ger mig kalla kårar. Hade en tanke om att jag skulle spara noveller några till kommande kväll, i ett tappert försök att förlänga den ljuvliga skräckläsningen, men se det visade sig vara stört omöjligt. Den ena efter den andra slukades, allt medans håret på armarna stod i givakt och jag ideligen fick påminna mig själv om att det där med att andas är en bra och nödvändig grej. 
 
Bra inledningar skapar en skön mysrys-stämning, magiska miljöbeskrivningar och ett målande språk fängslar och manar till ett rappt bladvändartempo. Jag kan inte låta bli att hoppas att författaren fortsätter det inslagna spåret, övernaturligt i vår Norrländska natur, för det är en fröjd att läsa. Men, jag är övertygad att Erik Nilshammar lyckas oavsett genre. Toppenklass! 
 
Vem jag rekommenderar Gammelgrav till? Ja, vad sägs om alla? Nja, kanske inte den superkänslige, som har svårt att sova efter att ha läst en läskig bok eller sett en skräckfilm. I alla fall inte kvällstid. Är du känslig är rådet att läsa under dagtid istället 😉
 
Gammelgrav passar klockrent som present eller julklapp (jodå, snart är vi där!); ett spännande tema som passar de flesta ålderkategorier, rysligt välskrivet och allt förpackat i ett otroligt snyggt omslag – kan det inte bli annat än en fullträff? Så. Löp och köp! 
 
Tusen tack Erik Nilshammar för recensionsexemplaret! 🙏
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: