annabokmal.blogg.se

Boktips & bokrecensioner

Apokalypsen i Storå

Kategori: Romaner

(null)
 
 
Apokalypsen i Storå är Erik Nilshammars debutbok, den utkom 2016 och är den första delen av tre i glesbygdstriologin om Storå. Döden på Vidderna kom året efter, och sista delen Kungen av Gomorra 2018.
 
Apokalypsen i Storå handlar om Storå-Tarzan, skogarnas och Viddernas son, och människorna på Vidderna i norrlands inland. En osalig ande svävar över de ödsliga vidderna, och snart händer en rad oförutsedda händelser som sätter allt i gungning. Innan Storå-Tarzan vet ordet av så har han en galen patron, en blodtörstig grävlig och nationella insatsstyrkan efter sig. Allt medan Storå dras allt närmare undergången. Ska anden med hjäp av den demente Raggarkunden lyckas rädda Storå undan den kommande katastrofen?
 
Det här är ett fartfyllt och roligt äventyr, kryddat med minst sagt annorlunda karaktärer och händelser utöver det vanliga. Jag hade en period när jag läste mycket av Arto Paasilinna, och jag upplever att det finns många likheter mellan författarna. Jag kände igen känslan av att inte ha en aning om vad man kan förvänta sig i handlingen och humorn, men ändå med ett stråk av allvar som jag uppskattar. Lättläst med ett högt tempo gör den till en bok att sträckläsa! 
 
Tack för recensionsexemplar Erik Nilshammar! 
 

Titel: Apokalypsen i Storå
Författare: Erik Nilshammar
Förlag: Chatterbox Productions
Utgivningsår: 2016 
Utläst: Januari 2020 
ISBN: 978-91-982466-1-2  
 
 
 
 

 
 
Kommentera inlägget här: