annabokmal.blogg.se

Boktips & bokrecensioner

Gäld till djävulen

Kategori: Skräck, Spänning

 
(null)
 
 
Titel: Gäld till djävulen
Författare: Lisa Hågensen
Förlag: Hoi Förlag
Utgivningsår: 2021 (pocket)
Utläst: Mars, 2021
ISBN: 978-91-7557-552-0.
Format: Pocket, 325 sidor.
Tre snabba: Bladvändare, spännande, magi.
 
Året är 1612, en man tar djävulen till hjälp för att få tillbaka sin mördade hustru. De flyr upp till Svartevattnet, men de blir snart medvetna om att djävulens tjänster inte är gratis.
 
Året är 2012, Ylva ligger på psyket och läkarna pratar om att hon kan drabbats av psykos eller en hjärnskada. Raili tror inte att de är inne på rätt spår. Hennes bibliotekskollega, Solveig med benan, är inte sen att hänga på när Raili berättar var hennes efterforskningar har lett henne. Äventyret väntar bakom knuten, då de två kvinnorna beger sig till Svartevattnet, i hopp om att rädda Ylvas liv. 
 
Jag har läst ett par av Lisa Hågensens böcker innan, nu senast skrev jag om Hennes ögon blå. Gäld till djävulen är den andra fristående boken i serien om Raili och Ylva. Jag brukar nitiskt förespråka att serier ska läsas i ordning, men i det här fallet vågar jag påstå att det inte är problem att läsa dem fristående. 
 
Hågensen har en sällsam förmåga att skriva underhållande böcker som innehåller mystik och magi med toppnoter av humor. Språket är lättsamt, dialogerna rappa och karaktärerna genuina. Min favorit är Raili, hennes sätt att uttrycka sig får mig återigen att skratta rakt ut. Så, om du vill bli underhållen med spänning, humor och samtidigt uppskattar övernaturliga inslag, då rekommenderar jag varmt att du läser Lisa Hågensens serie om Raili och Ylva. 
 
Tack Hoi Bokförlag för recensionsexemplaret!
 
 
Kommentera inlägget här: