annabokmal.blogg.se

Boktips & bokrecensioner

Portionen under tian; Mellanmålen

Kategori: Fakta

 
(null)
 
 
Titel: Portionen under tian; Mellanmålen
Författare: Hanna Olvenmark
Foto: Ulrika Pousette 
Förlag: Ordfront förlag
Utgivningsår: 2024 
Utläst: September, 2024
ISBN: 978-91-7775-429-9
Format: Inbunden, 153 sidor (rec.ex)

Hanna Olvenmark, legitimerad dietist och grundare av Portionen under tian, fortsätter att visa att bra, god och klimatsmart mat inte behöver vara dyr. Mellanmålen är hennes fjärde bok i serien, och den lever verkligen upp till förväntningarna.

Jag har samlat på mig alla Portionen under tian-böckerna, och jag älskar dem. Mellanmålen är inget undantag. Boken innehåller läckra recept och idéer som inte spräcker budgeten, samtidigt som man kan känna sig trygg med att de är bra för klimatet.

För mig är det lätt hänt att mellanmålen blir en frukt eller en näve nötter – snabbt och enkelt, men sällan tillräckligt mättande. I värsta fall som på bilden ovan; bara en slät kopp kaffe. Hanna Olvenmarks recept lyfter mellanmålen till en helt ny nivå och utmanar mig att tänka utanför fruktboxen! Som alltid är recepten klimatberäknade, enkla att tillaga och, såklart, vänliga mot plånboken.

En av mina favoriter är bönsalladen, som fungerar lika bra som ett mellanmål som tillbehör till lunchlådan. Jag älskar den – mättande och god! Jag har också upptäckt gråärten, en nordisk ärt som jag aldrig tidigare smakat. Det är en riktig pärla som kan användas i allt från grytor och sallader till hummus. Lite svår att få tag på vissa håll, men ett tips är att kika på hälsokostbutiker, eller beställa den online.

Mellanmålen är inte bara fylld med spännande och användbara recept, den är också vackert illustrerad med inbjudande bilder av Ulrika Pousette. Fotona gör verkligen recepten rättvisa. Boken har en snygg design, ett trivsamt format, och i slutet finns praktiska register – särskilt förvaringsregistret är användbart. Sammantaget blir det en fullpoängare även denna gång!

Tack till Ordfront förlag för det fantastiska recensionsexemplaret! 🙏

 

Kommentera inlägget här: