annabokmal.blogg.se

Boktips & bokrecensioner

Handbok för kvinnor med eller utan ADHD

Kategori: Fakta

 
 
 
Titel: Handbok för kvinnor med eller utan ADHD
Författare: Ann Söderlund & Fi Lindfors
Förlag: Norstedts
Utgivningsår: 2024 
Utläst: Oktober, 2024
ISBN: 978-91-1-313687-5
Format: Inbunden, 323 sidor (rec.ex)
 
Ann Söderlund är författare, poddare och tv-personlighet. Fi är kommunikatör, krönikör och författare. Författarna vill med boken hitta och dela med sig av sina fungerade genvägar, och släppa skammen och de fördomar som är kopplade till ADHD. 
 
Med rykande färska ADHD-diagnoser i bagaget trodde Ann Söderlund och Fi Lindfors att allt skulle "falla på plats". Isstället fortsatte det mesta att falla isär. Hade de kanske någon annan sorts ADHD än alla de som viftade med sina superkrafter? 
 
"En diagnos är inte en sjukdomsstämpel utan ett sätt för oss att få rätt hjälp att klara vardagen bättre." 
 
Jag arbetar med att stötta både kvinnor och män med NPF-diagnoser i planering och struktur, så självklart blev jag intresserad när jag såg att det kommit en handbok för kvinnor med, eller utan, ADHD. Jag brukar tänka att den som själv har diagnosen är den som också bäst kan förstå, och hitta bra lösningar på olika hinder i vardagen.
 
Min uppfattning är efter att ha läst boken, det här är en handbok även för oss som arbetar med ADHD-diagnostiserade personer. Men även för egen del har jag fått till mig en massa goda råd att använda i mitt arbete. Jag gillar att boken är uppdelad i många och tydliga kapitel, det är lätt att hitta särskilda avsnitt om man inte vill göra som jag: sträckläste rakt av för att den var så intressant. Boken är skriven med både allvar och humor, klarsynthet och värme för vad diagnosen innebär och vilka problem den skapar. Men även att det finns styrkor, även om vi ska akta oss för att kalla det superkrafter. 
 
Handbok för kvinnor med eller utan ADHD är en bok som jag varmt rekommenderar alla som är intresserade av att förstå ADHD lite bättre, och faktiskt få handfasta tips och knep för att underlätta en tilltrasslad vardag. 
 
Stort tack till författarna och Norstedts för recensionsexemplaret! 🙏
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: