annabokmal.blogg.se

Boktips & bokrecensioner

Inte död än

Kategori: Romaner

(null)
 
Titel: Inte död än
Författare: Johan Ehn
Förlag: Romanus & Selling
Utgivningsår: 2021 
Utläst: Maj, 2024
ISBN: 978-91-89501-85-0
Format: Pocket, 350 sidor (rec.ex)
Tre snabba: Fantastisk, berörande, tankeväckande.
Betyg: 👍👍👍👍👍 /5 (5/5)
 
Johan Ehn är skådespelare, författare, regissör och dramatiker. Han debuterade som författare med ungdomsromanen Down Under år 2017. Hästpojkarna (2019) tilldelades Nils Holgersson-plaketten 2020 och nominerades till Nordiska Rådets barn- och ungdomslitteraturpris samma år. Inte död än är Johan Ehns debutbok för vuxna, och den första boken jag läser av författaren. 
 
"Först ser han ingenting. Hör bara en liten pojkes röst i sitt huvud."
 
 
Elis firar jul med sin son Jan, hans fru Åsa och deras familj. Mitt i firandet drabbas Elis av en hjärtinfarkt på julafton och hamnar på hjärtintensiven. På sjukhuset träffar han den empatiska sjuksköterskan Tony, en person som kommer att bli viktig för Elis under hans sjukdomstid. 
 
Elis har en stark längtan att få svar på de frågor som följt honom genom livet. Han finner ett sätt att resa genom tid och rum, och från sin sjukhussäng besöka platser och personer som varit viktiga i hans liv. Han kallar det för revan. 

Det var inte så länge sedan jag skrev i en recension att vi borde prata mer om ålderdomen och döden. Den gången handlade det om Lisa Ritzéns underbara bok Tranorna flyger söderut. Nu, innan jag riktigt kommit över Bo, gör Elis entré i mitt liv. En grinig och butter åttiofyraåring som till en början irriterar mig. Det tar ett tag innan jag blir riktigt fångad, men när jag väl blir det är jag ordentligt fast. Vill aldrig att boken ska ta slut. Jag måste få veta mer, få fler svar och höra allt om Elis förflutna och de upplevelser han har i revan. 

Inte död än är en underbar bok om livet, döden och allt som kommer däremellan. En livsskildring, och läsupplevelse utöver det vanliga. Värme, humor, klokhet och tankeväckande insikter. En bok att minnas!
 
Tack Romanus & Selling och Johan Ehn!  🙏
 
Kommentera inlägget här: