annabokmal.blogg.se

Boktips & bokrecensioner

Fenixkronan

Kategori: Romaner, Spänning

  (null)
 
 
Titel: Fenixkronan
Författare: Kate Quinn & Janie Chang
Förlag: HarperCollins Nordic AB
Utgivningsår: 2024
Utläst: Juni, 2024
ISBN: 978-91-509-7734-9
Format: Inbunden, 351sidor (rec.ex)
Betyg: 👍👍👍👍 /4 (4/5)
 
Sedan Kate Quinn kom ut med Jägarinnan (2020) har jag följt hennes karriär slaviskt och älskar hennes sätt att väva fiktion kring verkliga historiska händelser. Janie Chang är däremot en ny bekantskap för mig. 
 
"Jakten på dina drömmar kan ta dig dit du minst anar"
 

San Francisco, 1906
Sångerskan Gemma och brodösen Suling kommer till San Francisco för att förverkliga sina drömmar, och deras vägar korsas tack vare järnvägsmagnaten Henry Thornton. Livet ser plötsligt ljusare ut för de unga kvinnorna, men planerna grusas när den stora jordbävningen ödelägger stan. Thorntorn försvinner i samma veva, och efterlämnar sig ett mysterium som inbegriper den mytomspunna Fenixkronan.  
 
Det var med stora förväntningar jag började läsa Fenixkronan. Men jag fastnade inte direkt för den, som jag brukar göra med Kate Quinns verk. Något i vissa kapitels utformning störde mig; att en del inre dialoger i dåtid skrivs ut i kursiv stil fick mig att tappa tempot. Det tog ett tag innan berättelsen växte för mig, men den blev bättre och ordentligt spännande. Teman som Quinn brukar utforska – starka kvinnor i en mansdominerad värld – är närvarande och det uppskattar jag. Dock kändes det något forcerat när de fyra kvinnornas liv skulle fogas samman, vilket förmodligen är en följd av att två författare har skrivit boken tillsammans.
 
Fenixkronan är en bok för dig som gillar kombinationen av en underhållande historisk roman med ett fiktivt äventyr. Historien känns trovärdig och det är lätt att bli engagerad i karaktärerna. Kanske kan det bli en fortsättning på författarnas samarbete? 
 
Tack HarperCollins! 🙏
 
 
 
Kommentera inlägget här: