annabokmal.blogg.se

Boktips & bokrecensioner

Kollokillen

Kategori: Barn & Ungdom

(null)
 
Titel: Kollokillen
Författare: Johan Ehn
Förlag: Lilla Piratförlaget AB
Utgivningsår: 2024
Utläst: Juli, 2024
ISBN: 978-91-7813-391-8
Format: Inbunden, 288 sidor (rec.ex)
Betyg: 👍👍👍👍👍/5 (5/5)
 
Kollokillen är Johan Ehns första bok för mellanåldern. Den bygger på en radionovell som Sveriges radio sände sommaren 2021 och är en pirrig berättelse om den första kärleken. Johan Ehn har tidigare skrivit både romaner för vuxna och unga vuxna. 
 
"Jag har så sjukt många tankar och känslor som kastas omkring i min kropp och inne i mitt huvud, att jag skulle säga att risken är stor att jag kommer att sprängas vilken sekund som helst."

Boken handlar om Robin, tolv år, som ska på sommarkollo för första gången. Nervös och osäker undrar han om han kommer att få några vänner. Vid bussen möter han Ludvig, en cool och populär kille som han normalt aldrig skulle umgås med. Men på kollo kan saker vara annorlunda. Och kanske är det han känner för Ludvig något mer än vänskap?
 
Det är spännande att få följa med till Visparö och umgås med Robin, Ludvig och de andra barnen och ledarna på kollot. Tiden där är fylld av små och stora äventyr, känslor och överraskningar. Men framför allt är det en berättelse om den första kärleken, en sådan som väcker minnen för livet. Ehn fångar och förmedlar känslan så fint att man kan känna fladdret och pirret i magen. Underbart!
 
Boken fyller ett viktigt tomrum i litteraturen för mellanåldern genom att skildra kärleken till någon av samma kön och vilka tankar och känslor det kan väcka hos ett barn på väg in i tonåren. Rädslan att sticka ut som annorlunda och vad de andra ska tycka behandlas på ett inkännande sätt.
 
Med Kollokillen visar Johan Ehn att han även behärskar att skriva för yngre läsare. Språket är lättsamt och väl anpassat för åldersgruppen, och med lagom långa kapitel och äventyr går det fort att läsa ut boken. Det är med ett leende jag slår igen pärmarna; en underbar berättelse som jag hoppas kommer att läsas av många.
 
Tack Johan och Lilla Piratförlaget för det fina recensionsexemplaret! 
 
 
 
Kommentera inlägget här: