annabokmal.blogg.se

Boktips & bokrecensioner

Fridens liljor

Kategori: Poesi

 
(null)
 
Författare: Hedvig-Christina Hell
Titel: Fridens liljor
Förlag: Lava Förlag
Utgivningsår: 2024 
Utläst: Juli, 2024
ISBN: 978-91-89895-19-5
Format: Danskt band, 72 sidor (rec.ex)
Betyg: 👍👍👍👍👍 /5 (5/5)
 
"du formar orden
runt din mun
men tar dem tillbaka
 
du visar något annat
jag hör inte vad"
 
Jag förälskade mig första gången jag läste Hedvig-Christina Hells lyriska berättelse En stjärna slocknad i min famn, och min förtrollning har varat oföränderlig sedan dess. Hennes förmåga att gripa mig som läsare och utlösa känslor som sträcker sig från avgrundssmärta till ren glädje, är enastående. Hell vågar ställa sig i förhållande till allt, och med en sådan författare vågar jag ge mig hän och uppleva hela känsloregistret.
 
Fridens liljor är en diktsamling som skildrar en relation från slutet till en form av försoning. Dikterna visar de kvarvarande spår av allt det som en gång var. De låter mig känna smärtan, förlusten, och dualiteten i att separera. De tar mig igenom mörkret, det tuffa, och det ångestframkallande - till den punkt där andningen stannar. Dikterna guidar mig genom dessa känslor och fyller mina lungor igen, låter mig känna dofterna, se färgerna och känna livet återvända.
 
Att få komma ut på andra sidan, berörd på djupet.
Med en ny erfarenhet. 
 
Tack Hedvig-Christina, för att du delar din lyrik och poesi med världen. Det är en ära att få följa din litterära resa. Du är en helt enkelt en magisk stjärna! 💫
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: