annabokmal.blogg.se

Boktips & bokrecensioner

bottenklanger

Kategori: Poesi

  (null)
 
Författare: Fredrik Westin
Titel: bottenklanger
Förlag: Vulkan 
Utgivningsår: 2022
Utläst: Mars, 2023
ISBN: 978-91-89702-85-1
Format: Häftad, 103 sidor (rec.ex)
 
När jag fick frågan om jag ville läsa Fredrik Westins diktsamling bottenklanger, så tänkte jag att det här blir en ny bekantskap. Det visades sig vara helt fel, då jag har varit på både en föreläsning och spelning där denne mångsysslande poet haft högst framträdande roller. Fredrik Westin har också skrivit flera diktsamlingar tidigare; Våta tårars eld – 100 haiku (2014), Sjörapport från inlandet (2016), Själamarker (2018), Till toner från pianoön (2019), Ateisten i skyttegraven (2020). 
 
En diktsamling som gör mig lite sorgsen, med sina bottenklanger av smärta och mörker. Men här finns också längtan, och en massa kärlek och hopp. Språket är berättande, påminner nästan om dagsboksformat. Kanske är det därför de är så lätta att fånga? 
 
bottenklanger 
 
vi är
sedan alltid
visst känns det så?
men
i min bottenklang anas en resonans 
ett eko från förr
tjälen går djupt
men rötterna ännu lite djupare
mörkret i ljuset
försöker undvikas genom
att
gå över på den soliga sidan av trottoaren
ändå är vi bara
migrerade fjärilar
flyende men återvändande
sedan alltid
 
Andra gången jag läste dikterna hittade jag nyanser som tidigare gått mig förbi. En ny bottenklang att upptäcka. En fin samling dikter som jag behåller och gärna återvänder till. Blir självklart också nyfiken på de tidigare verken av poeten Fredrik Westin, så de hamnar på min lista över böcker att läsa. Tack Fredrik för att jag fick läsa din berörande diktsamling bottenklanger 🙏
 
 
 
Kommentera inlägget här: