annabokmal.blogg.se

Boktips & bokrecensioner

Myren

Kategori: Noveller

 
  (null)
 
Titel: Myren
Författare: Anders Fagerlund
Förlag: Instant Book
Utgivningsår: 2021
Utläst: September, 2022
ISBN: 978-91-88823-4
Format: Häftad, 158 sidor (rec.ex)
Tre snabba: Underhållande, tankeväckande, lättläst. 
 
Anders Fagerlund har tidigare publicerat romanen Gunnar, psykologen
Nu kommer Myren, en novellsamling innehållande sexton noveller. 
 
Baksidestext 
 
Varför struntade Axel Persson att lyssna på väderleksrapporten? Hade Hjalmar Söderberg dålig fantasi, eller är det bara något som David Segercrona fått för sig? Har det verkligen funnits bilar som har öron? Finns det en app som kan hjälpa dig att veta om du vill ha sex? Finns svaren i novellsamlingen Myren?
 
Mina ord novellsamlingen
 
Här är en novellsamlig med en stor spännvidd, några är realistiska och verklighetstrogna, medan andra får mer fritt spelrum. Ett Sverige i nedmontering där ensamhet och tristessen skakar den som lämnats kvar gestaltas med en säker fingertoppskänsla. Om att göra val, ibland svåra och helt nya. Ibland är verkligheten långt borta, ibland helt nära. Några av novellerna passerar mig relativt obemärkt, medan ett par får mig att stanna upp. 
 
Anna och den gnagande oron, ängsligheten, i novellen Quantify yourself, är en av de noveller som fångar mig. En pricksäker text i vår samtid, där allt går att lösa med appar. Eller gör det verkligen det? Blir man tryggare, sparar tid och får mer saker gjorda? Sanning och lite fiction blandas på ett trovärdigt sätt. Det skulle kunna vara så... våra telefoner blir allt smartare, men hur är det med våra hjärnor...? 
 
Titelnovellen, Myren, är en annan novell som har dröjt sig kvar hos mig. Axel Persson känns som en ganska vanlig äldre man som blivit ensam kvar. Hustrun har dött, och den vuxna dottern och har sitt eget liv men gör det hon kan för att hålla koll på sin åldrande pappa. Livet går sin gilla gång, varje dag är den andra lik. Vad är det för mening? 
 
Sammanfattningsvis tycker jag att det är fin liten samling noveller, lättlästa och med stor variation. Underhållande och tankeväckande. 
 
Tack Anders för att du frågade om jag ville läsa din samling 🙏 
Kommentera inlägget här: