annabokmal.blogg.se

Boktips & bokrecensioner

Min berättelse - om livet och musiken

Kategori: Biografi

 
(null)
 
Titel: Min berättelse - om livet och musiken 
Författare: David Eric Grohl 
Översättning: Linda Skugge
Förlag: HarperCollins Nordic AB
Utgivningsår: 2022 
Utläst: November, 2022
ISBN: 978-91-509-7097-5
Format: Inbunden, 382 sidor (rec.ex). 
Betyg: 👍👍👍👍👍  /5  (5/5)
 
Dave Grohl (född 1969) är en av våra största musiker. Han fick sitt stora genombrott som trummis i Nirvana och har sedan dess haft stora framgångar med det egna bandet Foo Fighters. Utöver det medverkar han på en rad album med andra artister som Queen of the Stone Age och Tenacious D. Han bor i Los Angeles med sin fru och deras tre döttrar. 

Det här är hans berättelse. Om livet och musiken. 
 
Mina boktankar
 
En äventyrlig själ från Springfield, som närde en dröm om att bli rockstjärna. Uppväxt i ett hem med lite pengar men mycket kärlek, rastlös som han var hoppade han av skolan och drog iväg med punkbandet Scream. Han har mött  många fantastiska artister och hamnat i helt osannolika situationer, vilka han här berättar så öppenhjärtligt om att det känns som att vara där tillsammans med honom. Bilderna, sättet att använda textens layout, och framförallt språket bidrar till att levandegöra berättelsen. 
 
Jag har läst en del biografier skrivna av rockmusiker. Visst är det roligt att läsa om stjärnors  storslagna liv, partyn och coola livsstil. Men så snart jag har slagit ihop pärmarna har boken förpassats till "en som alla andra, ingen jag kommer att minnas". Men det här är något helt annat. Det är med humor, värme, klokhet och närvaro som Dave berättar om sitt liv. Och s o m han levt! 
 
Boken är en biografi, men också en musikalisk skatt. Dave inspirerar att botanisera i musik, och då menar jag inte bara den han själv varit med att skapa. Hans glädje och kärlek till musiken smittar av sig, jag lovar att du nyfiket kommer att dra igång Youtube, Spotify och bläddra igenom din musiksamling i jakt på de artister och låtar han så inlevelsefullt berättar om. Jag njöt mig genom boken, ville inte att den skulle ta slut, samtidigt kunde jag inte sluta läsa! Dave Grohl har tagit mig genom hela känsloregistret, jag har skrattat högt, fulgråtit och verkligen blivit berörd på djupet.
 
Den perfekta julklappen till musikälskaren, så... löp och köp! 😍
Kommentera inlägget här: