annabokmal.blogg.se

Boktips & bokrecensioner

Sommargästen

Kategori: Feelgood

(null)
 
 
Titel: Sommargästen
Författare: Anna Sundbeck Klav
Förlag: HarperCollins Nordic AB
Utgivningsår: 2022
Utläst: Maj, 2022
ISBN: 978-91-509-6740-1
Format: Inbunden, 306 sidor (rec.ex)
 
När Agneta blir änka känns hennes hus i Mölle plötsligt alldeles för stort, och hon beslutar sig för att hyra ut ett rum för att dryga ut hushållskassan. Hemligheten som maken Henning berättade före sin död - att han har en dotter utanför äktenskapet - skaver i henne, och hon måste också bestämma vad hon ska göra med hans aska som hon gömt under sängen.

Sophie har vuxit upp med sin danska rockstjärna till mamma, och när hon får veta att hennes far gått bort reser hon till hans hemstad Mölle. Hon hyr av en slump in sig hos Agneta och sommaren som följer blir ett hisnande äventyr kantat av sorg och lycka, rödvin och jordgubbssaft, kärlek och besvikelse. Och en stark, ny vänskap som ingen av kvinnorna hade väntat sig.
 
Mina ord om boken
 
Anna Sundbeck Klav debuterade 2019 med serien om Johanna på Klarudden, nu är hon aktuell med en historisk ljudboksserie, Historien om Herta, och påbörjar nu sin nya romanserie Huset i Mölle
 
Jag kan inte påstå att jag är någon feelgood-läsare av rang, även om mitt bokbloggande har öppnat ögonen för att genren existerar och att guldkorn finns att plocka även här. Jag behöver mer än en skön känsla och kärlek när jag läser en bok, någon liten typ av spänningsnerv måste pirra för att jag ska fångas in och behålla intresset. Det gör det förstås i Sommargästen, för hur ska det här gå om Agneta avslöjar Sophies hemlighet? Jag kunde omöjligt lägga ifrån mig boken när jag börjat läsa. 
 
Sommargästen är en feelgood-pärla i ljuvlig sommarmiljö, med en rafflande hemlighet nerpackad i strandväskan. Härliga karaktärer får liv, och Mölle är så stämningsfullt beskrivet att jag bara vill dra dit och sätta mig i Agnetas torn och skriva! 
 
Tack HarperCollins och Anna Sundbeck Klav för att jag fått lära känna Agneta och Sophie! 🙏
 
Kommentera inlägget här: