annabokmal.blogg.se

Boktips & bokrecensioner

Sommaren då katten flyttade

Kategori: Feelgood

(null)
 
 
Titel: Sommaren då katten flyttade 
Författare: Eli Åhman Owetz 
Förlag: Printz Publishing
Utgivningsår: 2022
Utläst: Juni, 2022
ISBN: 978-91-7771-490-3
Format: Inbunden, 366 sidor (rec.ex)
 
Sommaren då katten flyttade är fortsättningen på Eli Åhman Owetz roman Brevvännerna, och den nionde boken i romanbygget Söderbergasviten.
 
Två år har gått sedan Malin lämnade Anders. Han har tappat både livsglädjen och arbetslusten, Malin var Anders stora kärlek och han hade slarvat bort henne. Tur att han har Katten, både som tröst och sällskap. Men sedan ett par dagar är Katten också försvunnen. 

Ett år har gått sedan Kristian lämnade Nilla, när han träffat en ny kvinna. Nilla slarvade bort honom. Men äntligen är klumpen av saknad i magen borta. Hon har flyttat till ett charmigt, men slitet stenhus med en trädgård i stort behov av kärlek. En morgon när hon sitter på trappan med kaffekoppen ser hon en katt på nedersta trappsteget som tittar upp på henne. 
 
Mina ord om boken
 
Jag tror att det är dags för den här boktyckaren att tänka om? I föregående recension skrev jag att jag inte är någon feelgood-läsare av rang, ändå dyker det upp två recensioner på varandra här inom samma genre. Som jag dessutom bägge lovordar!
 
Hon har gjort det igen, Eli Åhman Owetz; skrivit en riktig feelgood-juvel! Så härligt att få återse  de gamla bekanta karaktärerna i Söderberga, och så klart även lära känna nya. 
 
Anders och Nilla är berättarrösterna och de turas om i kapitlen att berätta utifrån jag-perspektiv, vilket ger en fin närhet till dem båda. Enkla karaktärer som är lätta att tycka om, och språket är behagligt och lättläst. Jag uppskattar att karaktärerna är 50-plussare med bagage och livserfarenheter som gör storyn extra intressant och givande. 
 
Stämningen Eli Åhman Owetz skapar när hon skriver om landsbygden är så underbar och trivsam, jag bara vill stanna kvar i den och inte släppa boken... eller läsa ut den, men det är så klart ogörligt – särskilt då det finns ett par spänningsmoment inbyggt i storyn som driver på lästempot. 
 
Sen var det det här med katter; dessa magiska fyrfota vänner som bestämmer själva var de hör hemma, passar perfekt in i miljön. Katten, eller Grymling, är en riktig goding som tillför berättelsen det där lilla extra. Sommaren då katten flyttade är en mysig bladvändare att ta till sitt hjärta. Perfekt sommarläsning i hängmattan eller på stranden! 
 
Tack Printz Publishing för recensionsexemplaret av Sommaren då katten flyttade! 🙏



Kommentera inlägget här: