annabokmal.blogg.se

Boktips & bokrecensioner

Nyckeln till din hälsa

Kategori: Fakta

 
(null)
 
 
Titel: Nyckeln till din hälsa – självläkning med kinesisk medicin 
Författare: Diamantis Koukouvinos
Förlag: The Book Affair 
Utgivningsår: 2022
Utläst: Mars, 2022
ISBN: 978-91-986987-7-0
Format: Inbunden, 269 sidor (rec.ex). 
 
"Du kan inte gå tillbaka för att ändra början men du kan börja nu för att ändra slutet."
 
Doctor Damatis Koukouvinos, före detta elitbasketspelaren från Tensta som tog examen som naprapat och flyttade till Kina för att läsa till läkare i kinesisk medicin, och nu driver sin egen klinik i Stockholm. 
 
Nyckeln till din hälsa tar upp att nästan varje människa i vårt välfärdssamhälle lider av någon typ av hälsoproblem. Psykisk ohälsa, smärta, problem med magen och så vidare. Det är så vanligt att vi nästan ser det som en norm idag, att så är det bara. Doctor Diamantis menar att varje individ har makten att förändra det, ta ansvar över våra egna liv och hälsa. 
 
Inledningen är träffsäker och hoppfull, med stor igenkänning. Jag gillar hur boken är strukturerad med en tydlig röd tråd, vilket gör den lättläst. De många listorna underlättar för den som vill göra livsstilsförändringen som förespråkas.  Med ett enkelt språk förklarar författaren det som annars kan te sig som krångligt, kanske verka lite flummigt: Kinesisk medicin och hur allt i kroppen och knoppen hänger ihop. Vad som sker i oss när det inte råder balans? 
 
Det finns verktyg för att kartlägga sina egna mönster, och tips för hur det går att bryta exempelvis stress. Diamantis berättar om sin egen hälsoresa, och läsaren får även ta del av några av hans patienters berättelser. Jag har nuddat vid både antiinflammatorisk kost (nyligen testat strikt AIP i tre månader) och praktiserar både meditation och yoga, några av de delar som enligt Doctor Diamantis ingår i ett hälsosam livsstil. Med det sagt vet jag också hur svårt det kan vara att göra stora livsstilsförändringar snabbt, och det kan behövas mer än en självhjälpsbok i ämnet, även om det mycket väl kan det vara en ögonöppnare och bra start. 
 
En klok och intressant bok som ger mig både en och två funderingar om hur jag lever mitt eget liv, det finns russin som jag definitiv plockar med mig. Rekommenderar boken till den som är intresserad av en hälsosam livsstil, och håller den inre resan är högre än den yttre. 
 
Tack The Book Affair för Doctor Diamantis Nyckeln till din hälsa! 🙏
 
 
 
Kommentera inlägget här: