annabokmal.blogg.se

Boktips & bokrecensioner

Vithajen i medelhavet

Kategori: Fakta

 
(null)
 
 
Titel: Vithajen i Medelhavet 
Författare: David C. Bernvi
Förlag: Caracal Publishing 
Utgivningsår: 2021 
Utläst: Januari, 2022
ISBN: 978-91-985594-4-6
Format: Häftad, 175 sidor (rec.ex)
Betyg: 👍🏼👍🏼👍🏼👍🏼 /5  (4/5)
 
David C. Bernvi är marinbiolog, och genom sin vithajsforskning har han samlat på sig mycket kunskap, och erfarenhet, om världens största rovfisk. 
 
Det många inte vet är att vithajen är en naturlig del av Medelhavet. Faktum är att några av världens största vithajar har fångats utanför Mallorcas badstränder. Kroatien var först med att installera ett hajnät för att förhindra att vithajar skulle angripa människor. 
 
Vithajen ses ofta som en mördarmaskin, alltid på jakt efter människokött. Författaren menar att det inte är sanningen, och i sin bok redogör han för kunskapsläget och därmed avfärdar denna myt. 
 
Mitt omdöme
 
Erkännes. Jag har simmat omkring i Medelhavet, utan att haft en tanke på att där finns stora.. jättestora vithajar... Skämmes. Som tur är, tack vare mitt bokbloggande och därtill breda intresse för olika tycker av böcker blir jag upplyst om både det ena och det andra. 
 
Vithajen i Medelhavet har lärt mig så mycket om vithajen. I helgen hade jag högläsning för maken medan han byggde IKEA-möbler (bra arbetsfördelning!): "Visste du det här?!" Hördes både fem och tio gånger...  Så det är inte bara jag som fått en lektion om vithajar! 
 
Men det mest skrämmande av allt, det står inte hajarna för. Nej, det gör de här toppredatorerna som kallas människor. Visste du att det är fullt lagligt för svenska restauranger att köpa in hajfenor? Det är rent ut sagt förjävligt! Så kan vi inte ha det i ett modernt samhälle. Det, om något, är skamligt. Fram med lagar som sätter stopp för detta barbariska mördande av hajar för fenornas skull. Hur svårt att det vara? 
 
Vithajen i Medelhavet är en lättläst, spännande och intresseväckande bok med många illustrationer och bilder. Boken tar upp ämnen som var i Medelhavet håller vithajen till, vad äter den helst, och hur gör man för att minska risken för att bli angripen av en vithaj? 
Boken hade vunnit på en extra korrekturomgång innan tryck, men bortsett det så läste jag boken med stor behållning!
 
Tack David C. Bernvi för att jag fick läsa din bok! 🙏
 
 
 
Kommentera inlägget här: