annabokmal.blogg.se

Boktips & bokrecensioner

Annikas förråd

Kategori: Skräck

 
  (null)
 
 
Titel: Annikas förråd: en ondskefull novellsamling
Författare: Florence Wetzel
Förlag: HarperCollins Nordic AB
Utgivningsår: 2022
Utläst: Februari, 2022.
ISBN: 978-91-8007-5763
Format: Häftad, 252 sidor (rec.ex)
Betyg: 👍👍👍👍+  /5 (4+/5)
 
 
Florence Wetzel, amerikansk författarinna med många strängar på sin lyra. Bland annat har hon skrivit The grand man vilket var hennes första deckare som utspelar sig i Sverige. Annikas förråd är en novellsamling med skräcktema, tillika författarinnans första bok skriven på svenska. 
 
Det var med glädje jag tackade ja när Florence frågade om jag ville läsa Annikas förråd. Jag är svag för skräck, älskar noveller och därtill uppskattar jag de tidigare böcker dom jag har läst av författarinnan. Så det var med höga förväntningar jag klev in i Annikas förråd, jag ville bli underhållen och skrämd. Jag blev inte besviken: Vad sägs om en siameskatt med krafter långt utöver det vanliga, en dalahästfabrik med läskiga hemligheter, en författare som är livrädd för sin litterära agent och en vind i Gamla stan med ett underligt inbyggt skåp? Det är några av berättelserna som ger mig kalla kårar. 
 
Välskrivna och fint gestaltade noveller som snabbt skapar en krypande obehagskänsla. Det går att skönja att svenska inte är författarinnans modersmål, men det är verkligen inget som stör läsningen. Jag sträckläste boken, trots att jag hade tänkt läsa några noveller varje kväll. Men det blir sällan som jag tänkt mig med Florence Wetzels böcker, en liten stund blir gärna flera timmar i sträck. En fantasieggande och nervpirrande novellsamling som absolut gav mig mersmak!
 
Annikas förråd - en ondskefull novellsamling är en bok att rekommendera dig som tycker om att bli lagom skrämd, och gillar berättelser som drar åt det absurda hållet. 
 
Tack för recensionsexemplaret Florence. Är så glad att jag har hittat ditt författarskap, för det är så intressant att följa. Nu hoppas jag att det blir fler novellsamlingar, men vad det än blir så är jag övertygad om att det blir bra 🙏

Kommentera inlägget här: