annabokmal.blogg.se

Boktips & bokrecensioner

En stjärna slocknad i min famn

Kategori: Poesi

(null)
 
 
Titel: En stjärna slocknad i min famn
Författare: Hedvig-Christina Hell
Förlag: Ekström & Garay
Utgivningsår: 2021 
Utläst: Mars, 2021 
ISBN: 978-91-89308-54-1
Format: Danskt band, 196 sidor
Tre snabba: Originell, gripande, bländande!
 
 
"Skymningen sänkte 
sina dova skuggor och 
öppnade upp himlen
för nattens alla stjärnor
men i min famn
har en stjärna slocknat"
 
 
En stjärna slocknad i min famn är en lyrisk berättelse, och Hedvig-Christina Hells debut som poet. Hon har skrivit tre romaner innan; Den sjunde salen (2009), Älskade Liv välkommen och farväl (2011) och Vita vinbär i en flash året efter (2012). 
 
När en tragedi inträffar på gården där My och Natanael bor, beger sig My därifrån. Ensam åker hon på den långa roadtrippen i Amerika, den som familjen drömde om men aldrig gjorde. Under resan får hon möjlighet att sörja, sakna och slutligen komma till insikt. 
 
Jag uppskattar att recensera olika genres, så när Hedvig-Christina frågade om jag ville läsa hennes En stjärna slocknad i min famn tackade jag självklart ja – utan att riktigt veta vad jag hade att vänta mig. En gripande lyrisk berättelse, det lät intressant. 
 
Några sidor in boken med det vackra omslaget drabbas jag av hjärtknip och jag får blinka bort tårarna som skymmer texten. Andlöst suger jag i mig varje ord av det läsguld jag har funnit, vill inte missa ett enda milligram. Varje ord så noga utvalt, med precision, vissa partier och stycken är så starka att jag måste läsa dem flera gånger. Det här är lyrik som känns. 
 
Det är lätt att leva sig in i berättelsen och i Mys inre värld, desto svårare är det att släppa henne. Läsaren får även ta del av Natanaels upplevelse, hans röst är dock inte lika framträdande som Mys. Deras tolkning och tankar kring samma händelse skapar dynamik, och förståelse för att de har olika perspektiv. Så som det förstås ofta är i relationer, där brist på kommunikation kan skapa missförstånd och sprickor. 
 
En stjärna slocknad i min famn är en mörk och sorglig berättelse, men samtidigt så skör, vacker och överraskande fylld av kärlek. Härligt att bli så drabbad av en bok, att den stannar kvar långt efter att jag stängt pärmarna till denna lyriska pärla. 
 
Tack Hedvig-Christina Hell för det fina recensionsexemplaret, och en fantastisk läsupplevelse! 
 

KOMMENTARER:

  • Kristina Ponting säger:
    2021-07-10 | 08:06:59
    Bloggadress: http://teskedsgumman.se

    Var ute och kollade om jag fann någon bok om poesi, svårt att hitta bokbloggar som tar upp poesi:)

    Svar: Hade missat din kommentar, förlåt! Kul att du berättade, och hittade kanske nåt tips hoppas jag ☺️❤️
    Anna Bokmal

Kommentera inlägget här: