annabokmal.blogg.se

Boktips & bokrecensioner

Bita den hand som slår

Kategori: Skräck, Spänning

(null)
 
 
Titel: Bita den hand som slår
Författare: Henrik Wolgast
Förlag: Hoi Förlag
Utgivningsår: 2020
Utläst: Mars, 2021
ISBN: 978-91-7697-243-4
Format: Danskt band, 338 sidor (recensionsexemplar)
Tre snabba: Ruskig, stark, bladvändare. 
 
Bita den hand som slår är Henrik Wolgast debutroman. Vi får träffa Viorica, en ung kvinna från Rumänien som fallit offer för trafficking. Hon hålls inlåst i en våning i Stockholm, där hon träffar män som betalar för att utnyttja hennes kropp. Vissa män är mer sadistiska än andra. Inom sig bär Viorica en uråldrig släkthemlighet som kräver blod. En dag får hon sin chans att fly, hon tvekar inte en sekund på att ta den.
 
Katja lever med skyddad identitet tillsammans med sin son. Pojkens pappa misshandlade henne svårt, och hon räds den dag han släpps fri. Två kvinnor födda i olika världar, men med den gemensamma nämnaren att det är männen som dikterar villkoren för deras frihet. En dag ska de två kvinnornas vägar korsas. 
 
När Henrik Wolgast frågade om jag ville läsa hans bok blev jag så klart nyfiken, en vampyrberättelse som handlar om trafficking och hämnd. Det lät intressant och annorlunda. Tanken på hämnd kan jag lova behövs som en drivkraft för att orka läsa den inledande delen av boken. Inte för att den är dåligt på något sätt, tvärtom. Den är grym, rent fruktansvärt obehaglig. Män som betalar för att få utnyttja kvinnor. Sadistiska kvinnohatande män. 
 
En fara med att skildra kvinnors utsatthet kan vara att det urartar i en osmaklig orgie i kvinnovåld, som även spär på fördomar och klyschor om vilken typ av kvinnor som drabbas, och vilken typ av män det är som begår de brotten. I själva verket är vanliga män mitt ibland oss; en del är tv-kockar, en del läkare och andra är helt vanliga familjefäder. Jag uppskattar att Wolgast lyckas med tydliggöra problematiken, utan att för den skull urarta i något frosseri av kvinnohat.
 
Jag gillar böcker innehållande monster, och lite extra mycket gillar jag vampyrer, så Att bita den hand som slår föll mig förstås i smaken. Boken är lättläst med ett levande och rakt språk, det i kombination med en spännande berättelse så blev det här en bok att sträckläsa. Kort sagt, det här är en ruskig och lovande debut. Jag ser med spänning fram emot vad Wolgast ska skriva härnäst.
 
Vill passa på att nämna att en del av intäkterna från försäljningen av boken går till den ideella organisationen Talitas arbete med att hjälpa kvinnor ut ur prostitution och trafficking. Ett bra initiativ! 
 
Tack Henrik och Hoi Förlag för recensionsexemplaret!

Kommentera inlägget här: