annabokmal.blogg.se

Boktips & bokrecensioner

Fruarna

Kategori: Spänning

 
(null)
 
 
Titel: Fruarna
Författare: Tarryn Fisher
Förlag: HarperCollins Nordic AB
Utgivningsår: 2021 (svenska)
Utläst: Januari, 2021 
ISBN: 978-91-509-6342-7
Format: Inbunden, 364 sidor
Tre snabba: Uppslukande, oförutsägbar, spännande.
 
Om författaren och boken
 
Tarryn Fisher är en bästsäljande amerikansk författarinna som har skrivit ett dussin romaner, om jag har förstått saken rätt så är Fruarna den första att översattas till svenska. Jag har inte läst något av författarinnans tidigare böcker. 
 
Fruarna är en berättelse om tre kvinnor som delar samma man, polygamisten Seth. Fruarna har aldrig träffats, men de känner till varandras existens. Huvudpersonen Thursday finner sig i arrangemanget för att hon älskar Seth, han är hennes allt. Men så en dag hittar hon något som gör att hon bryter deras överenskommelse, och söker upp en av de andra fruarna... 
 
Mina ord om boken
 
"Han kommer hit varje torsdag. Det är min dag, jag heter Thursday. Det är en hoppfull dag mitt bland alla andra viktiga dagar, inte någon början eller något slut, utan ett stopp på vägen. En aptitretare inför helgen. Ibland undrar jag över de andra dagarna, och om de undrar över mig."
 
En skruvad och fartfylld story, som till en början är lite komisk men efterhand blir alltmer obehaglig och komplicerad. Jag dras med i Thursdays jakt på sanningen. Det blir en resa av självtvivel, självhat och förvecklingar – men trots alla svårigheter så visar Thursday att hon besitter ett stort mod också. Hon gör det hon måste, kosta vad det kostar vill. 
 
Jag fastnade direkt för Fruarna. Den innehåller överraskande vändningar, intressanta relationer och är verkligen galet spännande. En välskriven bladvändare, passande den som uppskattar ett riktigt mindfuck, där man till slut ifrågasätter allt och alla.
 
Tack HarperCollins för recensionsexemplar av Fruarna, och för en sömnlös läsarnatt! 😀🙏 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: