annabokmal.blogg.se

Boktips & bokrecensioner

Tilly och bokvandrarna

Kategori: Barn & Ungdom

 
(null)
 
 
Titel: Den magiska bokhandeln - Tilly och bokvandrarna (del 1)
Författare: Anna James
Förlag: HarperCollins Nordic
Utgivningsår: 2020 (Sverige)
Utläst: Oktober 2020
ISBN: 978-91-509-6168-3
Format: kartonnage, 387 sid. Rec.ex
Betyg: 👍👍👍👍👍  / 5  
 
Om boken och författaren
 
Tilly och bokvandrarna är första delen i serien om den magiska bokhandeln, den utkom 2018 och har nu (2020) översatts till svenska. Del två kom 2019, den tredje 2020, men de två senare är inte översatta till svenska än. Tilly och bokvandrarna är Anna James debutbok, och serien riktar sig till åldrarna nio till tolv år. 
 
Elvaåriga Tilly är en riktig bokälskare, hennes favoritkaraktärer är Alice i Underlandet och Anne på Grönkulla. Tillys mamma försvann när hon var liten, så hon bor med sina morföräldrar som äger en stor bokhandel. 
 
Tänk dig att du älskar böcker (inte så svårt!) och plötsligt får du träffa en av dina favoritkaraktärer och kan följa med in i böckernas värld? Det är precis vad som händer Tilly, när hon en dag möter en viss Anne med e, i familjens bokhandel.
 
Att bokvandra innebär förmågan att resa inuti böcker, något som en del läsare kan göra. Det finns några saker som en bokvandrare måste lägga på minnet. Som att en del böcker är säkrare än andra, och att reglerna är till för att följas.. 
 
Mina ord om boken
 
Vad händer om du sätter en bok om en bokmal, i händerna på en annan bokmal? Kan det bli annat än match made in heaven? Kanske är det till och med så det som hände,  när det uttrycket myntades. 
 
"Jo, ibland, när jag inte vet vad jag ska göra i någon situation, då tänker jag på vad Anne skulle ha gjort. Eller så känner jag att jag vill berätta för Alice om något som har hänt, och då tar det någon sekund innan jag inser att hon inte är en riktig person som jag kan gå och prata med," 
     Jack log. "Ofta är människor i böcker betydlig enklare och tydligare än de människor vi har tunt om oss. Du vet, allt det där vardagsstöket som har en tendens att krångla till det."
 
Med stor kärlek till böckernas magiska värld fångar Anna James historia mig fullständigt. Karaktären Tilly är en älskvärd person, som mitt hjärta klappar varmt för redan efter de inledande kapitlen. Språket är lättsamt, bokens formalia är lockande och skapar nyfikenhet och liv, med sina lutande och ramlande bokstäver och gulliga bilder. Genomtänkt och välskriven, in i minsta detalj. Men framförallt är det en underbar bokberättelse som vi bjuds in till, vilket gör att det inte går att sluta läsa. Vilken boost för fantasin och bokläsarglädjen! 
 
Då vi snart har höstlov (eller kan vi enas om att det heter läslov?) så passar det förstås extra bra att tipsa om denna fenomenala bok just nu. Det här är en given bok att köpa, låna eller lyssna på under lovet. Läser du detta efter lovet, ja, då går det lika bra att köpa den som julklapp. En makalös bok, för både stora och små bokmalar.
 
Tack HarperCollins för en av årets mest hissnande bokupplevelse!  🙏
 
 
Kommentera inlägget här: