annabokmal.blogg.se

Boktips & bokrecensioner

Det var ju synd...

Kategori: Noveller

(null)

 

Titel: Det var ju synd...
Författare: Mirjam Lindahl 
Förlag: VOKAL Förlag
Utgivningsår: 2020
Utläst: Förhandsläst
ISBN: 978-91-986237-0-3
Format: Tryckt format.
Betyg:  👍👍👍👍👍  / av 5

Mirjam Lindahl har tidigare medverkat i ett 20-tal novellantologier. 
Det här är hennes första egna samling. 

Sju livsöden, sju personer som delar trappuppgång i ett hus i en lagom stor svensk stad. Vilka som helst, de kan vara du och jag, men nog bor det en liten syndare i var och en av dem. Även om de själva inte vet om det. 

Idén är strålande, att sätta dessa sju personer i samma trappuppgång och låta dem dela väggar och tak. Vi ser dem genom varandras ögon ibland, likafullt som vi också kan spegla oss själva i dem.

Nyfiket tar jag mig runt i trappuppgången. Ömsom njuter, ömsom förfasas jag över människorna som bor här. Att kika in i deras inre och se synden blottas är både lockande och skrämmande. Det börjar snart skava lite inom mig. Ett skav som manar till eftertanke. Jag utmanas att försöka förstå varför jag spontant känner som jag gör när jag läser om personerna som begår dessa synder. Det är inte helt bekvämt alla gånger måste jag erkänna. Behöver jag göra upp med mina egna tankar kring vad är egentligen synd? Var går gränsen? 

Författarinnan låter skickligt karaktärerna låsa upp läsarens egna gömställen. Tydliga gestaltningar med berikande detaljer, och plötsligt har jag läst alla sidorna. Men "Det var ju synd…" släpper inte taget om mig, långt efter att sista sidan är läst. Det här är bra, riktigt bra. Och jag vill ha mer. 

Tack Mirjam för att jag fick förtroendet att läsa din underbara novellsamling innan den gick i tryck. Du är lysande! 🙏

 

 
Kommentera inlägget här: