annabokmal.blogg.se

Boktips & bokrecensioner

Yashodara

Kategori: Romaner

(null)

 
 
 
 
Siddhartha Sebastian Larsson har tidigare utgett såväl romaner som poesi. Yashodara det är den första bok jag läser av författaren.
 
Prins Siddhartha, mer känd som Buddha, känner de flesta av oss till. Han lämnade sin hustru, sitt barn och palats för att ensam finna upplysning. Men vad hände med hans fru? Vem var hon egenligen? Yashodara är hennes berättelse, om prinsessan som blir eremit och botgörare. Hon gör en livsresa, där hon ständigt konfronteras med det värdsliga livet och den köttsliga kärleken. Hon går bortom ord och ting för att finna svaren, men de finns närmare än hon kan ana.
 

"Vad än frågan är så är kärleken svaret" 

Det här är en kärleksfullt skriven berättelse, språket är poetiskt och rymmer mycket filosofiska tankar. För den som är intresserad av ämnet, Buddhism och historien kring Buddhas liv så kan jag föreställa mig att den här boken väcker stor fascination. Det här är en bok som skiljer sig mycket från de böcker jag vanligtvis läser, och jag kommer inte riktigt in i den då jag upplever den för svårläst. Jag ville ändå läsa ut hela boken, för att se hur Yashodaras resa slutar, och förstås hittade jag russin att plocka längst vägen.

Tack Miders Förlag för recensionsexemplar!

Titel: Yashodara
Författare: Siddhartha Sebastian Larsson
Förlag: Miders Förlag
Utgivningsår: 2019 
Utläst: Januari 2020
ISBN: 978-91-875763-6-2   
 
 
 
 

 

 

 
Kommentera inlägget här: