annabokmal.blogg.se

Boktips & bokrecensioner

Nio liv

Kategori: Spänning

(null)
 
 
Titel: Nio liv
Författare: Emelie Schepp
Förlag: HarperCollins Nordic AB
Utgivningsår: 2020
Utläst: December 2020
ISBN: 978-91-509-6166-9
Format: Inbunden, 364 sidor. 
Tre snabba: Fängslande, välskriven bladvändare!
 
Om författaren och handlingen
 
Nio liv är den sjätte delen i serien om Jana Berzelius, en serie som utmärkt sig i flera sammanhang. Bland andra har Schepp utsetts till Årets Deckarförfattare tre år i rad och Broder Jakob, den femte boken i serien, utsågs som Årets deckare och Årets bästa ljudbok i kategorin spänning 2020. 
 
En morgon i april dyker en Youtube-film upp där en ung man har en sprängladdning fastsatt på kroppen. Polisen lyckas identifiera platsen i Norrköping, men hinner inte dit i tid. Det är den fjärde medlemmen i det kriminella nätverket Komados som mördas. Frågan är; är det samma gärningsman alla fyra gånger? 
 
Kriminalinspektör Mia Bolander och utredaren Patrik Wiking försöker lösa fallen, men de lyckas inte få fram något av värde. När åklagaren Jana Berzelius dras in i utredningen inser hon snart att fallet har en koppling till henne själv. Sanningen om Janas bakgrund riskerar att avslöjas, när hon får hjälp att dölja den från oväntat håll. 
 
Mina ord om boken
 
Schepp bjuder än en gång på pulshöjande spänning, från allra första sidan och till den sista. Lättläst och bra flyt i språket och rappa dialoger. Enormt grym handling som (tyvärr, kanske jag måste tillägga i sammahanget) är mycket trovärdig, och högst aktuell när vi dagligen matas om gängkriminalitet på nyheterna. Det är en inblick i en obehaglig värld med våld och droger, där barn och unga utnyttjas totalt hänsynslöst. 
 
I Nio liv får läsaren fortsätta komma närmare Jana, något jag upplevde att vi även fick i föregående bok. Hon känns inte längre så hård och kantig, vilket gör att jag gillar henne allt mer. Vi får även lära känna de övriga karaktärerna bättre, jag är så nyfiken vad som händer med dem i framtiden. För det måste komma en sjua. Mycket snart hoppas jag! 
 
Mitt bästa tips när du ska läsa Nio liv är att du ser till att ha några timmar att spendera mellan pärmarna. För jag lovar, du kommer inte vilja slå igen dem innan sista sidan är utläst.
 
Tack HarperCollins för recensionsexemplaret! 🙏
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här: