annabokmal.blogg.se

Boktips & bokrecensioner

Equidae av Lovisa Wistrand

Kategori: Fantasy

 
(null)
 
Lovisa Wistrand debuterade 2017 med boken Drakviskaren, sedan dess har hon utkommit med både fantasy - och feelgoodromaner. Jag har inte läst någon av de tidigare böckerna. 
 
Equidae är en romantisk fantasy som utspelar sig i ett dystopiskt Afrika, året är 2043. 
Afryea är en hamnskiftare som lever tillsammans med likasinnade i en by i de afrikanska bergen. Skyddad från jägare och faror lever hon större delen av tiden i djurhamn. Men hon längtar efter äventyr, och trots att det är förbjudet gör hon allt för att komma nära människor. 
 
Hon undrar om människorna verkligen är så otäcka som alla säger, och finns det varjägare på riktigt? Hennes längtan efter äventyr besannas den dag hon blir tillfångatagen av varjägaren Dover. Det blir inte alls som hon hade väntat sig, och nu måste hon göra allt för att ta sig hem. Men vad gör man, när den man får känslor för också är den som leder en rakt i döden..? 
 
Det tog en stund för mig att komma in i berättelsen riktigt, men när jag väl hade landat och lärt känna karaktärerna var jag klistrad. Det är så härligt att kliva in i en helt egen värld, särskilt där inget är lämnat åt slumpen - till och med vissa delar av språket är eget (med ett lättsamt register, som underlättar för oss människor), är det lätt att drömma sig bort och låta sig uppslukas.
 
Equidae finns omöjlig kärlek, inslag av humor och spänning i en fantasieggande miljö. En bladvändare som jag varmt kan rekommendera alla som gillar fantasy. De 546 sidorna gick snabbt att läsa, och det känns tomt att lämna Afryeas värld nu. 
Det här må var min första bok av Lovisa Wistrand, men absolut inte den sista! 
 
Tack Lovisa för det fina recensionsexemplaret av Equidae
 
Titel: Equidae
Författare: Lovisa Wistrand 
Förlag: Whip Media
Utgivningsår: 2019   
Utläst: September 2019 
ISBN: 978-91-88579-76-8
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: