annabokmal.blogg.se

Boktips & bokrecensioner

Jag mötte Jesus av Charlotte Rørth

Kategori: Biografi

 
(null)
 
Jag mötte Jesus - en motvillig troendes bekännelser av Charlotte Rørth.
 
Journalisten Charlotte Rørth var inte religiös eller andligt sökande när hon en dag mötte Jesus. Bokstavligen. Jesus visar sig för henne i en landsortskyrka i Ubeda i Spanien, där hon var på en pressresa. Hennes tillvaro förändras helt efter upplevelsen. Hon försöker finna svar, hur kunde hon som ateist och rationell journalist - råka ut för detta? Vi får följa hennes sökande, både i vetenskap, litteratur och andligt. 
 
Jag mötte Jesus är en personlig, existentiell berättels om tro och tabu i Skandinavien, där religiösa upplevelser är något av det mest privata. Många i hennes situation hade förmodligen valt att hålla tyst om upplevelsen i rädsla för att uppfattas som märklig och konstig. Charlotte väljer att tala om händelserna, och dessutom skriva denna bok om det. Fantastiskt modigt av henne att våga. Det är en varm och kärleksfull berättelse vi får ta del av, välskriven och spännade. 
 
Jag blev berörd av Charlottes upplevelse och berättelse. Det är svårt att recensera något så personligt som ett möte med Guds son. Det tog ett tag för mig att läsa boken, och smälta den tillräckligt mycket för att skriva något om den - för det är en bok som drabbat mig på djupet. Många kloka ord och fina budskap, som värmer och väcker hopp. Jag är glad att boken kom i min väg. 
 
"- Jag litar på dig, sade han. 
  Det är mitt ansvar att förvalta inte bara mitt liv, utan också det som han har gett mig. Jag kan inte skjuta över det på honom, även om jag skulle vilja det. Jag har fått livet som gåva, men det är mitt ansvar att förvalta livet ordentligt. Jag har fått mötet som en gåva och kan inte skjuta ifrån mig ansvaret genom att bläddra i en bok och leta reda på alla detaljer om hur jag ska leva, klä mig, tala, handla eller tänka. Med de fyra orden, jag litar på dig, berättade han för mig varför fanatism och fundamentalism aldrig kan försvaras i hans namn. Om vi själva inte tar ansvar och söker svar som passar på den plats och i den tid som vi lever, kommer vi inte att kunna förvalta gåvan som det är att vara människa. Då stagnerar vi, förlitar oss på regler och stelnande fördomar istället för att vara klarvakna och öppna. Mot oss själva och mot andra" (s. 193-194). 
 
Tack Bokförlaget Polaris för det fina recensionsexemplaret!
 
Författare: Charlotte Rørth
Titel: Jag mötte Jesus - En motvillig troendes bekännelser
Förlag: Bokförlaget Polaris
Utgivningsår: 2015
Läst: Maj 2019
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: