annabokmal.blogg.se

Boktips & bokrecensioner

Brumfällan av Andreas och Emma Svalander

Kategori: Barn & Ungdom

(null)
 
Lollos HiFi-intresserade pappa har fått brum i sin stereo. Var kommer det från? Har den blivit sjuk och hur ska den i så fall botas? Är det små brumtroll som knaprar på sladdarna? Lollo och hennes kompis Albin tror sig ha en lösning, och skrider genast till verket för att hjälpa pappan att fånga de små brumtrollen. Hur ska det sluta?!
 
Det här är en lekfull och spännade lektion om förstärkare, slutsteg och högtalare, som tillsammans med de härliga illustrationerna förklarar hur ljud fungerar på ett tydligt och pedagogiskt sätt. Då det är rätt mycket text kan det vara svårt för de minsta att behålla koncentrationen genom hela boken, jag skulle gissa att den är lämplig från ungefär fem-sex år. 
 
Roligt och annorlunda tema, när jag läste boken insåg jag att det här är ett ämne jag aldrig sett i någon barnbok tidigare. Då min sexårings Gudfar är en riktig HiFi-entusiast så känner sexåringen redan till den del om ljud, och hur det kan vara att ha en ljudexpert i familjen. Det gjorde det hela ännu mer intressant! Det var även ett sant nöje att sätta boken i Gudfar Mats händer också, förtjust var bara förnamnet! Så det här blev en favorit för hela familjen :) 
 
Författare: Andreas och Emma Emma Svalander
Titel: Brumfällan
Förlag: Emmagjort
Utgivningsår: 2019
Utläst: Mars 2019
 
 
Tack Emmagjort för det fina recensionsexemplaret! 
 
 
Kommentera inlägget här: