annabokmal.blogg.se

Boktips & bokrecensioner

Anteckningar från en orolig planet av Matt Haig

Kategori:

  (null)

 

Matt Haig, författare till Historieläraren, Skäl att fortsätta leva och Människorna samt en rad barnböcker, ställer sig frågan; Hur finner vi glädje när så mycket i vår vardag uppmanar till ångest? Tänk om vår livsstil står i direkt motsättning till vårt välbefinnande? 

Matt har levt med ångest och panikattacker under många år, och berättar om sina erfarenheter och vilka tankar det har väckt hos honom. Han börjar leta efter samband mellan hur kan mår, och hur världen han lever i ser ut. 

"När till och med själva planeten vi bebor är stressad, är det så konstigt att vi också är det?" 

Jag älskar den här boken redan efter den inledande delen.
Som det här med att vi ständigt är uppkopplade. Med stor igenkänning nickar jag ivrigt, men ja! - det är ju precis så här jag känt och tänkt också! Jag läser högt för min man, som även han bekräftar att det är ju precis så det är. Skillnaden mellan min man och mig är att jag är den uppkopplade av oss två. Jag har upplevt att min skärmtid börjat besvära mig, medan min man knappt rör sin telefon om han inte ska ringa någon, han har inte ens skaffat Facebook. Han verkar klara sig bra ändå. Kanske bättre utan. Det kan inte kan vara sunt att fortsätta så här. Människor stirrar mer och mer på sina telefoner och kommer allt längre från varann, och oss själva. Så när jag får den här fantastiska boken i min hand, så är det klart att jag jublar.

Det här är en smart, skarpsint och filosofisk bok som har ett livsviktigt budskap.
Utan pekpinnar förmedlar författaren en rad kloka sanningar, och tankar, på ett kärleksfullt sätt om hur vi kan leva mer harmoniskt. Att kliva ut ur boxen, välja och tänka själva. Jag läste ut boken på bara några timmar, med stor behållning. "Anteckningar från en orolig planet" skänkte mig ett slags lugn i sinnet, en känsla av att jag är på rätt väg, och en stor glädje att vi är fler som tänker i samma banor. Det finns ett hopp för denna oroliga planet, och människorna som bor på den, ändå! 

Ett par av mina Matt Haig-favoriter kommer här; 


Ode till sociala medier
 

När ilskan tråkar Internet, 
på jakt efter en krok, 
är det dags att koppla ner, 
och börja läsa en bok. 

 

——————————————————— 

 

Hur man tar sig ur sängen.

1. Vakna. 

2. Ta din telefon. 

3. Stirra på telefonen i 72 minuter. 

4. Sucka. 

5. Stig upp. 

 

Då och då kan du försöka att hoppa över stadierna två till fyra. 

 

———————————————————

 

Tack Bokförlaget Polaris för den här underbara boken! 

 

Författare: Matt Haig
Titel: Anteckningar från en orolig planet
Förlag: Bokförlaget Polaris
Utgivningsår: 2019
Utläst: April 2019 

 

Kommentera inlägget här: