annabokmal.blogg.se

Boktips & bokrecensioner

Underströmmar av Annika Widholm

Kategori:

(null)


Annika Widholm debuterade som barn- och ungdomsförfattare 2010 med boken Stenhusets hemlighet, sedan dess har hon skrivit flera omtyckta böcker inom kategorin. 2018 kom hennes första bok för vuxna, Yrsel - min recension på den hittar du här
 
Underströmmar är en kortroman inom kategorin spänningsroman. Den finns som ljudbok (1 timme och 50 min) och E-bok. Ett intressant format, kortroman. Det var inga problem att sträckläsa boken. Då är det inte enbart att den är kort som jag syftar på, innehållet gav mig heller inga andra alternativ.

Boken inleds med att vi möter Sandra som ska hämta sina barn på förskolan, men de finns inte där. Hon tror att det har blivit ett missförstånd med barnens pappa, Elias, men snart visar det sig att han inte heller gå att få tag i. Med paniken växande inom sig kontaktar hon polisen. Medan historien fortlöper får vi krypa in under huden på Sandra, snart förstår vi att allt kanske inte är som vi tror.
 
Författarinnan tar oss in i varje förälders värsta mardröm, att våra barn ska försvinna. Från första stund hålls jag i ett järngrepp, vilket inte släpper förrän boken är slut. Det är trovärdigt och jag kan lätt leva mig in i Sandra tankebanor och den skräck hon upplever. Annika Widholm är skicklig att med språk och spänningsskapande tekniker bygga upp en story som gör det är omöjligt att sluta läsa innan man nått slutet.
 
Jag rekommenderar Underströmmar till dig som vill få en riktigt bra thriller serverad på kort tid. Ett tips på vägen är; se till att ha två timmar till att lyssna/läsa, för när du väl har börjat läsa kommer du inte kunna släppa den!
 
Lysande av Annika Widholm, än en gång har hon visat sig ha förmågan att skapa en historia som omgående fängslar läsaren. Hade jag haft kvar betygsystemet hade underströmmar fått ett mycket högt betyg, men nu har jag bestämt mig för att avveckla det och istället med försöka ord förmedela hur jag upplever varje bok. 
 
Författare: Annika Widholm    
Titel: Undersströmmar
Förlag: Bonnier Bookery    
Utgivningsår: 2018    
Utläst: November 2018     
 
Recensionsexemplar i ljudformat, tack Annika och Bonnier Bookery! 
 
 






Kommentera inlägget här: