annabokmal.blogg.se

Boktips & bokrecensioner

Sanatoriet

Kategori: Spänning

 
(null)
 
 
Titel: Sanatoriet
Författare: Sarah Pearse
Förlag: Bokfabriken
Utgivningsår: 2022 (svenska)
Utläst: April, 2022
ISBN: 978-91-78358-91-5
Format: Inbunden, 444 sidor (rec.ex). 
 
Sanatoriet är Sarah Pearse deburoman. Idén till boken fick Sarah när hon läste en artikel om sanatoriernas historia i området kring bergen i alpstaden Crans Montana. 
 
På ett isolerat hotell högt uppe i de schweiziska alperna befinner sig polisen Elin Warner. Hon har tagit ledigt från jobbet för att fira sin bror Isaacs förlovning. Trots att hotellet är vackert med storslagna omgivningar gör stället Elin nervös, och det beror inte på den rasande stormen som härjar - något känns väldigt fel. 
 
Stormen gör att ingen kommer vare sig in eller ut, och när Isaacs fästmö Laure plötsligt försvinner växer paniken hos gästerna. Ingen inser därför att ytterligare en kvinna försvunnit, den enda som kunde ha varnat för den verkliga faran som hotar dem alla. 
 
Mina ord om boken
 
Jag hade väldigt höga förväntningar på Sanatoriet, då jag både har hört och sett gott om den. Och den börjar bra! Platsen och miljön är som gjord för en spänningsroman, lägg där till en storm som gör att ingen kan ta sig varken till eller från hotellet och en polis som inte är i tjänst men ändå är på plats och får göra det bästa av läget. Kan det bli annat än bra?
 
Nja. Sanatoriet är förvisso en välskriven och nervkittlande bok som börjar väldigt bra, men sen blir det rätt rörigt tycker jag. Många karaktärer att hålla ordning på, och Elin gör hänvisningar till saker som har hänt tidigare på ett sätt som gör att jag förvirrat undrar om det här är del två i en serie och jag har missat den första. Jag får heller ingen direkt känsla för Elin, varken som polis eller huvudperson. Även om boken inte infriade mina höga förväntningar, så blir jag nyfiken på den cliffhanger som avslutar boken. Jag tänker läsa andra delen, som utkommer på engelska sommaren 2022. Får vi då fördjupa oss i vem Elin Warner egentligen är? 
 
Sammanfattningvis så tycker jag att Sanatoriet är en välskriven och bitvis riktigt spännande bok, som kräver fokus för att hänga med bland de många karaktärerna. 
 
Tack Bokfabriken för recensionsexemplar! 🙏
 
 
Kommentera inlägget här: