annabokmal.blogg.se

Boktips & bokrecensioner

Vida

Kategori: Poesi

  (null)
 
Titel: Vida
Författare: Hedvig-Christina Hell
Förlag: Lava Förlag
Utgivningsår: 2023
Utläst: November, 2023
ISBN: 978-91-89778-11-5
Format: Danskt band, 130 sidor (rec.ex)
Tre snabba: Oförglömlig, gripande, vacker.
Betyg:👍👍👍👍👍 /5 (5/5)
 
Hedvig-Christina Hell är författare och poet från Bohuslän. Hon debuterade som poet med den lyriska berättelsen En stjärna slocknad i min famn (2021) och har dessförinnan skrivit tre romaner. 
 
"jag glider in och ut
ur mig själv
ömsar ett skal
inser varför jag vandrar
genom tomma ekande rum
varför jag andas
dofter från en svunnen tid
inte för att minnas
men för att glömma"
 
Det här är berättelsen om Ingvild och Vida, mor och dotter.
 
Om tre generationer av smärtsamma arv.
Kärlekens skyddsmekanismer. 
Att önska varandra det bästa, men ändå bygga murar. 
Det som skaver. Det som inte bli uttalat.
Och om att våga ta steget.
 
Hedvig-Christina Hell, som med sin språkliga skicklighet kan fånga läsaren med de små detaljerna som sätter fokus på livets stora frågor, har gjort det igen; En oförglömlig prosalyrisk diamant. Varje ord är med stor omsorg valt, med en rytm och ett språk som flyter likt porlande vatten genom läsarens sinnen.
 
Låter mig svepas med på en känsloresa utan slut. Avskalat, unikt, berörande in i minsta cell.
Jag är tagen, rörd och berörd. Vida är ingen man glömmer i första taget. 
 
Ge dig själv, eller någon du tycker om, gåvan att få läsa Vida. En strålande fullpoängare! 
 
Tack Hedvig-Christina. Tack! 🙏❤️
 

Kommentera inlägget här: