annabokmal.blogg.se

Boktips & bokrecensioner

Illusionisten

Kategori: Spänning

(null)
 
Titel: Illusionisten (andra delen i Greta Leikler-serien)
Författare: Kamilla Oresvärd
Förlag: Norstedts
Utgivningsår: 2023
Utläst: November, 2023
ISBN: 978-91-1-312000-3
Format: Inbunden, 400 sidor (rec.ex)
Tre snabba: Berörande, underhållande, bladvändare. 
Betyg:👍👍👍👍👍 /5 (5/5)
 
Kamilla Oresvärd debuterade 2015 och har sedan dess utkommit med två uppskattade deckarserier. Med Cirkusprinsessan (2022) inledde Kamilla en helt ny spänningsserie på Norstedts om den oberäkneliga Greta Leikler. Illusionisten är den fristående uppföljaren. 
 
Handling

En tonårsflicka och hennes föräldrar dör i en bilolycka. Tragedin leder till att en mörk hemlighet avslöjas, och en komplex barnhandelshärva växer fram. I centrum står någon som kallar sig för Illusionisten.

Greta Leikler är tillbaka på cirkusen när säkerhetsbolaget VASA:s chef Victoria Adriani ger henne uppdraget att hitta en person som länge levt under radarn. I utbyte ska de ta reda på var Gretas kidnappade dotter finns. Men ju närmare de kommer Illusionisten, desto mer förödande blir konsekvenserna. När en person kopplad till barnhandeln hittas mördad inser Greta att tiden håller på att rinna ut. Illusionisten är fast besluten att utplåna alla spår efter sig.

Mina boktankar

Kamilla Oresvärd är ett säkert kort, varje gång! Jag har skrivit och flertalet av hennes böcker här i bloggen, senast om Cirkusprinsessan. Nu kommer Illusionisten, med teman som utsatta flickor, pengar och makt. 

En lyckad spänningsroman tycker jag kan liknas vid en berg- och dalbana; det får gärna finnas några lugnare partier men större delen av tiden vill jag vara på helspänn. Beredd på att kastas hit än dit i en rasande fart. Det behöver finnas en stark intrig som håller både för gamla och nutida hemligheter. Så klart vill jag också ha intressanta, gärna lite udda, karaktärer med dolda agendor och hemlisar. Alla önskvärda ingredienser finns inbakade i Illusionisten, så självklart blir det ännu en fullpoängare för mig. Det är spänning från början till slut! På tal om slut... Jag längtar redan tills jag får sätta tänderna i den tredje delen. 

Kan varmt rekommendera Illusionisten, även om den fungerar fristående så skulle jag råda att läsa Cirkusprinsessan först. Ett perfekt bokpaket att ge bort till dig själv, eller en spänningsälskande vän, i julklapp? ⭐️

Tack Norstedts och Kamilla för spännande och berörande lässtunder! 🙏

 

Kommentera inlägget här: