annabokmal.blogg.se

Boktips & bokrecensioner

Allt och inget

Kategori: Spänning

(null)
 
Titel: Allt och inget 
Författare: Karin Sundström
Förlag: Norstedts
Utgivningsår: 2024
Utläst: Mars, 2024
ISBN: 978-91-1-313142-9
Format: Storpocket, 388 sidor (rec.ex)
Tre snabba: Underhållande, tät, aktuell. 
Betyg:👍👍👍👍+ /5 (4+/5)
 
Allt och inget är Karin Sundsbergs tredje delen i serien om Ebba Dracke och Picagruppen. 
 
Polisinspektör Ebba Dracke kallas in för att undersöka det förmodade självmordet på Carlssons skola på Östermalm. När ett gift par hittas döda bara en bit därifrån börjar Ebba ana oråd, kan mannen verkligen ha dödat sin hustru innan han tog sitt eget liv? Kan det vara ett sammanträffande att mannens position är nära nog identisk med den döda läraren?
 
Samtidigt har hennes vän Thiel Sager framgång i karriären med en utställning om övervakning. När en framstående finansman, Adam Skiöld, avlider lämnar han något viktigt efter sig som Thiel får ansvar för. Samtidigt som Ebba försöker lösa fallet stöter hon på ledtrådar om sin egen försvunna mamma, vilket öppnar upp för gamla hemligheter att avslöjas.
 
Mina boktankar 
 
Jag kastade mig in i den tredje boken om Ebba Dracke och Picagruppen utan att ha läst de två föregående. Trots detta flöt läsningen överraskande bra, även om jag då och då stötte på små luckor i karaktärernas bakgrundshistorier. Jag rekommenderar att börja från början om du, liksom jag, inte har läst de tidigare böckerna.
 
Karin Sundberg är en ny och spännande bekantskap för mig, och jag fastnade omedelbart för hennes smarta sätt att skriva. Det är ett finurligt fall, som kräver att läsaren får gnugga geniknölarna några varv innan lösningen presenteras. Karaktärerna är både intressanta och lätta att tycka om, vilket gör att jag ser fram emot att läsa både de tidigare böckerna i serien och att följa kommande delar. Inte minst tack vare den cliffhanger som författarinnan laddade med på slutet... 
 
Om du uppskattar polisdeckare med tempo, spänning och eventuellt till och med en oväntad passion för fågelskådning (okej, det sista är kanske inte nödvändigt), så vågar jag påstå att den här boken är något för dig! Det är en riktigt underhållande bladvändare!
 
Tack Norstedts och Karin Sundberg! 🙏


Kommentera inlägget här: