annabokmal.blogg.se

Boktips & bokrecensioner

Det stulna livet

Kategori: Spänning

 
(null)
 
Titel: Det stulna livet
Författare: Charlotte S. Bergenwitt
Förlag: StorySide
Utgivningsår: 2023
Utläst: November, 2023
ISBN: 978-91-8084-113-9
Format: Häftad, 436 sidor (rec.ex)
Tre snabba: Nagelbitare, annorlunda, oförutsägbar.
Betyg:👍👍👍👍 /5 (4/5)
 
Det stulna livet är Charlotte Smeds Bergenwitts tredje bok om Chandi och Elina. I ljuset dansar skuggor utkom 2020, följt av För hennes skull 2022. Böckerna är fristående, men jag skulle rekommendera att läsa dem i ordning. 
 
Baksidestext
 
Polisen Chandi Kapur är i sorg efter en kollegas död, och därför dröjer det innan hon inser att hon inte hört av sin vän Elina på länge. Hon svarar inte i telefon och när polisen går in i lägenheten är hon inte där. Dessutom finns det tecken på strid. Mår Elina psykiskt dåligt igen, eller har det hänt henne något? Ett intensivt arbete inleds för att ta reda på vad som hänt, och när Chandi tar kontakt med Elinas vän Sara, försvinner även hon.
 
Har försvinnandena ett samband eller är det bara ett olyckligt sammanträffande? Det blir en kamp mot klockan. En kamp ingen av dem vill förlora.
 
I Det stulna livet får vi än en gång följa Chandi Kapur, Martin Lydecker, Sanna Belling och Julian Wallin i deras arbete vid lokalpolisområdet Stockholm City.
 
Mina boktankar
 
Jag har läst de tidigare böckerna i serien, och gillar den annorlunda och komplexa karaktären Elina som har flera inre personlighetskaraktärer, så kallad multipel personlighetsstörning. Hon öppnar upp för diverse möjligheter, och nära på omöjligheter också för den delen!
 
Bokens inledning får mig på kroken direkt, då författarinnan bygger upp spänningen redan från start på ett smart sätt. Det gör att jag måste läsa resten av boken i ett rasande tempo. Skulle nog säga att Det stulna livet är en blandning mellan en klassisk deckare och thriller, som bitvis påminner om The Hunger Games, då den någonstans i mitten av boken tydligt ändrar karaktär. Jag upplevde det som något förvirrande. Det kändes som att jag tappat en pusselbit där för en stund, men effektivt spänningsbygge och min nyfikenhet driver på och snart är jag på banan igen. 
 
Det här är ingen bok för den känslige, med teman som utsatthet, psykisk ohälsa och övergrepp i kombination med otäcka scener. Charlotte Smeds Bergenwitt skriver engagerande; vissa scener är så levande att de får mig att känna ett rejält obehag. Summa summarum; Spänning av det annorlunda slaget utlovas i Det stulna livet. 
 
Tack Charlotte för att jag fick läsa din bok! 
 
 
Kommentera inlägget här: