annabokmal.blogg.se

Boktips & bokrecensioner

Kanin, soldat, ängel, tjuv

Kategori: Barn & Ungdom

(null)
 
 
Författare: Katrina Nannestad
Illustrationer: Martina Heiduczek
Titel: Kanin, soldat, ängel, tjuv 
Förlag: HarperCollins Nordic AB
Utgivningsår: 2022 (svenska)
Utläst: Januari, 2023
ISBN: 978-91-509-7440-9
Format: Kartonnage, 304 sidor (rec.ex)
Ålder: 9-12 år
Betyg: 👍👍👍👍👍/5 (5/5)
 
Den australiensiska författarinnan Katrina  Nannestad har hyllats och prisats för sin bok Vi var vargar, som även den handlar om en pojke som hamnar mitt i kriget. 
 
Baksidestext

Blommor. En skalbagge. Knappar.
En fluffig hög av vita fjädrar. 
Historien bubblar upp i mitt minne
och ut ur min mun.

Året är 1945 och andra världskriget lider mot sitt slut. På ett sjukhus i Berlin ligger nioåriga Sasja. Han har inte sagt ett ord sedan han lades in och ingen vet vem han är. Men genom små föremål börjar han minnas.

Våren 1942 tvingades Sasja fly sitt hem i Ryssland efter att tyska soldater stormat hans by. Han tas om hand av en grupp  soldater ur Röda armén, och Sasjas milda och kärleksfulla sätt skänker soldaterna hopp. De blir snart som en familj, och trots allt hemskt de tvingas gå igenom visar det sig att ljuset har en förmåga att tränga igenom även det djupaste mörker.

Mina boktankar

Bokens dramatiska inledning fångar snabbt in mig. Genom sina samlade föremål minns Sasja sekvenser från sitt liv, och vi får följa med på hans resa genom de två tidslinjerna. Levande språk och gestaltningar gör det lätt att leva sig in i handlingen. 

Ett barn mitt i ett brinnande krig, det är både aktuellt och högst skrämmande. Inget barn behöva uppleva kring, ändå är det vad som hänt genom tiderna och fortfarande händer i detta nu. Svårt ämne att skriva om för barn, men författarinnan lyckas fint med att få läsaren att behålla hoppet mitt i krigets elände. Bokens tema förutom förlust och hopp, är mod, kärlek och att hitta sin egen tröst i det svåra. Att vara en vanlig person som kan förändra tillvaron, för sig själv och för sina medmänniskor, med de få medel som står till buds. 

Kanin, soldat, ängel, tjuv är fin bok som varmt rekommenderas, jag tänker mig att den är väl passande att högläsa tillsammans med barn i åldrarna nio till tolv år. 

Tack HarperCollins! 🙏

 


Kommentera inlägget här: