annabokmal.blogg.se

Boktips & bokrecensioner

Sista ordet

Kategori: Spänning

(null)
 
Titel: Sista ordet (andra delen i serien om Oscar Bodfors och Sasha Blogojevic)
Författare: Edvard Fenvik
Förlag: Lind & Co
Utgivningsår: 2022 
Utläst: Oktober, 2022
ISBN: 978-91-8018-497-7
Format: Inbunden, 379 sidor (rec.ex)
Betyg: 👍👍👍 +  (3+/5)
 
Baksidestext
 
En man hittas mördad i Stockholms skärgård och spåren pekar mot de två affärsmän han tidigare drivit företag med - varav en är kriminalinspektör Oscar Bodfors bror. 

Familjebandet innebär att Oscar måste hållas utanför utredningen, vilket blir en påfrestning för vänskapen mellan honom och kollegan Sasha Blagojevic. Samtidigt pressas Oscar privat av sin pappas krav på att han ska hjälpa sin storebror - pappans favoritson. Dessutom är det tufft på hemmaplan. Oscar och hans fru längtar efter ett syskon till sin dotter, men Karin har fått flera missfall och oron är stor över hur det ska gå den här gången. 

Snart inkommer ytterligare ett fall till gruppen. En hundägare ute på promenad ser en eld flamma upp i skogen och en man fly platsen i en bli. Bland förkolnade grenar ligger en kraftigt bränd kropp och det blir Oscar som inleder jakten på den ansvariga för det som verkar vara en ren avrättning. 

Mina ord om boken

Jag har läst och skrivit om den första delen i serien, Blodsband, en lovande debut som gav mersmak. 

Sista ordet är en spännande berättelse där vi får återse Stockholmspoliserna Oscar och Sasha. I dåtid får vi i korta sekvenser följa två andra karaktärer, Alina och Patrik. I nutid följer vi polisernas arbete. Tidslinjerna närmar sig stadigt varandra, och på ett effektivt sätt byggs spänningen upp. 

I likhet med Blodsband träffar vi även här män som beter sig gränslöst dåligt mot kvinnor. Ledtrådarna är lite väl många för min smak. Den karaktär jag fastnar mest för i hela boken är Alina, som inte har en alltför framträdande roll. Jag får tyvärr inte någon djupare känsla för varken Oscar eller Sasha, vilket jag hade hoppats på. Det är relativt många karaktärer att hålla reda på, jag får bläddra tillbaka ett antal gånger, men i det stora hela flyter läsningen bra, med lagom tempo och relevant språk. 

Jag hoppas att den tredje delen lyfter serien. Gärna med tydligare politiska förtecken som jag uppskattade i den första delen. Och förstås hoppas jag på ytterligare en fördjupning av huvudkaraktärerna. 

Tack Edvard Fenvik, och Lind & Co, för recensionsexemplaret av Sista ordet 🙏



Kommentera inlägget här: