annabokmal.blogg.se

Boktips & bokrecensioner

Sarek

Kategori: Spänning

 
(null)
 
 
Titel: Sarek
Författare: Ulf Kvensler
Förlag: Albert Bonniers Förlag
Utgivningsår: 2022 
Utläst: Maj, 2022
ISBN: 978-91-0-019674-5
Format: Inbunden, 436 sidor (rec.ex). 
 
Ulf Kvensler har en lång och framgångsrik karriär som manusförfattare bakom sig. Han har skapat och varit huvudförfattare till teveserier som Solsidan och Vår tid är nu. Sarek är hans debut som romanförfattare. 
 
Handling
 
Tre vänner som brukar fjällvandra tar på årets tripp med en tredje part – Anna och Henrik tycker inte att de kan säga nej när Milena vill introducera sin nya kille. 
 
Jacob är trevlig, men när Anna ser honom för första gången genomfars hon av tanken jag känner igen honom. 
 
Vandringen utvecklas snart till en mardröm – att ta med Jacob visar sig vara en ödestigert beslut som kommer att förändra deras liv för alltid. 
 
Mina ord om boken
 
Wow... Vilken bok! Att Sarek har nominerats till Årets bok är inte det minsta förvånande, tvärtom, jag skulle bli riktigt förvånad om den inte kammar hem det – och en rad andra fina priser!
 
Inledningen låter oss veta att något har gått snett, men inte vad. Ett smart drag för att locka läsaren till sträckläsning. Psykologisk spänning när den är som bäst. Jag dras snabbt in i Annas berättelse, jag-formen ger en stark känsla av att vara närvarande där med henne på fjället.
 
Karaktärerna är väl porträtterade, berättartekniskt känns den fulländad och språket flyter som en porlande vårflod i maj. Det är närmast en filmisk upplevelse, med de storslagna miljöbeskrivningarna. Omöjligt att inte bli sugen på att fjällvandra när jag läser Sarek, samtidigt som boken trovärdigt även visar hur tuff naturen kan vara där uppe på fjället. 
 
En debutroman som gav mig en årets häftigaste bokupplevelse! Min röst på årets bok behöver du inte fundera på var den hamnade, nu vet du. Så… Läs och njut!
 
Tack Albert Bonniers Förlag för att ni frågade om jag ville läsa Sarek! 🙏
 
 


Kommentera inlägget här: