annabokmal.blogg.se

Boktips & bokrecensioner

Pestkung

Kategori: Skräck

(null)
 
 
Titel: Pestkung
Författare: Mikael Strömberg
Förlag: Louise Bäckelin Förlag
Utgivningsår: 2022
Utläst: Maj, 2022
ISBN: 978-91-7799-400-8
Format: Inbunden, 219 sidor (rec.ex). 
 
Mikael Strömberg debuterade 2011 med skräckromanen Vätten, och därefter har han utkommit med en rad böcker och noveller, samt kapitelböcker för barn. Han förenar ofta vardagsrealism med övernaturliga element. Pestkung är den första bok som jag läser av författaren. 
 
Handling
 
I månader har Mikael Strömberg kämpat med en tilltagande skrivkramp, inspirationen tryter och skrivandet har stagnerat. Något måste till, annars fruktar Mikael att författarkarriären kan vara över. Då kommer det till honom, från ingenstans, just som endast ett ord – pestkung. Mikael börjar söka efter svaret på dess innebörd. 
 
Pestkung utvecklar sig till en makalös, ohygglig och högst konkret historia. En historia där personer fått sina liv förstörda, där husdjur blivit bortrövande, ungdomar försvunnit och människor bragts om livet. Mitt i denna tidigare okända verklighet befinner sig nu författaren själv, och plötsligt växer en helt ny fruktan fram hos honom. 
 
Mina ord om boken
 
Ja det här blev ju nåt det.  
 
Nu blir det personligt, för det visar sig att Pestkung förföljer mig; samhällen och städer som på ett eller annat sätt har funnits, och finns, i mitt liv radas upp som ett skrämmande pärlband. Ramsele, Strömsund, Östersund, Krokom, Sollefteå... Stället där jag är född, ställen jag har bott eller har andra kopplingar till…. slutligen stället där jag bor nu... och där vi har vårt torp! Så, visst är det häftigt att Pestkung skulle hamna i just den här boktyckarens händer! 😱
 
Bortsett från min personliga resa genom boken, vilket definitivt har förhöjt min läsupplevelse, så är det här ändå en bok utöver det vanliga. Bokvärldens The Blair Witch Project. Läsaren sveps in i en dokumentärt berättad fiktion, en skildring där Mikael Strömberg tar hjälp av Jack Werner och Fredrik Strage för att höja spänningen ytterligare. Jag har aldrig läst något liknande, och är fascinerad över blandningen av fakta och fiktion. Nyskapande och ruskigt smart! 
 
Jag har varvat mellan att läsa boken i dess tryckta form och lyssna på ljudboken. Bägge format har sina fördelar: i den tryckta boken finns bilder på föremål och ställen som förhöjer den dokumentära upplevelsen, medan ljudboken har tre inläsare som med sina unika röster gör lyssningen enormt trollbindande. Så välj ditt sätt att läsa, men oavsett så rekommenderar jag dig som gillar skräck: läs! 
 
Tack Mikael och LB Förlag för att jag fick läsa Pestkung! 🙏

Kommentera inlägget här: