annabokmal.blogg.se

Boktips & bokrecensioner

Tillflykten

Kategori: Feelgood

 
 
(null)
 
Titel: Tillflykten
Författare: Sandra Trankell
Förlag: BoD - Books on Demand 
Utgivningsår: 2022
Utläst: April, 2022
ISBN: 978-91-8007-825-2
Format: Häftad, 452 sidor (rec.ex). 

Flygande Jacob serveras på middagsbordet. Kaklet i köket är brunt, jeansen är utsvängda och Björn Borgs pannband har aldrig varit svettigare. Året är 1978. Mario trivs med sitt stillsamma liv som snickare i en småstad i Norrbotten. Men livet vänds upp och ned när den förmögna familjen Lejonswärd köper ett sommarhus i staden.

Krocken mellan två olika världar blir extra påtaglig i mötet med Jessica Lejonswärd – familjens svarta får och skvallertidningarnas drottning. Det blir ett möte som kommer att röra till livet mer än vad Mario hade kunnat ana.

Mina ord om boken

Ung tjej från Stockholms överklass träffar norrländsk arbetarkille i 70-talets Sverige, där klasskillnaderna är tydliga. Mario, som är bokens berättarröst, är en trevlig och rolig karaktär att hänga med. I alla fall till en början. Jessica däremot är rätt obehaglig, också det till en början. Men något händer och de två karaktärerna ändrar sina beteenden, när Jessica blir tvärsnäll blir Mario istället vresig. Inte helt övertygande kan jag känna, men bortsett från det är Tillflykten en mysig feelgood som jag har lätt att ta till mig. 

För den som upplevt 70-talet kan det här bli en riktig nostalgitripp. På Jamtli Museum här i Östersund har vi ett 70-tals hus; första sommaren de hade fixat det så var det nära att jag flyttade in. Så mysigt! Älskar de galna färgerna, formerna, musiken, allt! Med det sagt: det lätt att förstå att bokens miljö är tilltalande för mig 😍

Tillflyktens 452 sidorna är kanske i längsta laget, men språket är enkelt och det går förvånansvärt snabbt att läsa. Om du gillar en mysig och smårolig feelgood, och vill drömma dig bort till en tid där mobiltelefoner inte fanns, så kan det här vara en bok för dig ☺️

Tack Sandra för att jag fick läsa din fina bok! 🙏



Kommentera inlägget här: