annabokmal.blogg.se

Boktips & bokrecensioner

Kristallklara nätter i juletid

Kategori: Feelgood

 
(null)
 
Titel: Kristallklara nätter i juletid
Författare: Sarah Morgan
Förlag: HarperCollins Nordic
Utgivningsår: 2022 (svenska)
Utläst: December, 2022
ISBN: 978-91-509-7086-9
Format: Inbunden, 348 sidor (rec.ex). 
Betyg: 👍👍👍 /5  (3/5)
 
Christy har planerat en julig semester i norra Sverige, men det strular till sig med maken så hon behöver stanna hemma och reda ut allt. Hon ber sin bästa vän Alix kan åka med den fyraåriga dottern Holly i stället, så kan Christy och maken komma efter. Alix säger ja, men är osäker på om hon verkligen klarar av att ta hand en om ett litet barn med massa spring i benen.
 
Det visar sig att en gammal bekant dyker upp i det vintriga landskapet, och gamla känslor bubblar upp till ytan och tvingar dem att göra upp med det förflutna. Hemligheter och drömmar avslöjas, och oväntad kärlek väcks till liv. 
 
Mina boktankar
 
Det är inte länge sedan jag recenserade min första lästa bok av Sarah Morgan, Den bästa sommaren, en mysig och fin historia som gav mig mersmak. 
 
Kristallklara nätter i juletid börjar lovande; en resa till en avlägsen moster i Sverige, familjekrångel och en uppkommande jul. Snart kommer den oväntade hjälpen, som jag snarare upplever som en förutsägbar ingrediens och jag kan redan där lista ut resten av boken. Så för mig blev det inte någon vidare läsupplevelse denna gång, även om den är både mysig och bitvis underhållande. 
 
Upplever karaktärerna som omogna, några till och med irriterande, möjligen med undantag för Robyn som har ett intressant bagage som jag gärna hade packat upp mera av. Vänskapen mellan Christy och Alix, som ska vara stabil och stark, känns allt mer märklig när osäkerheten knackar på dörren. Alix svårigheter att binda sig upprepas i det oändliga, vilket blir ganska tröttsamt. Jag saknar gestaltningarna och nyanserna som jag upplevde att Sarah Morgan fångade i Den bästa sommaren. 
 
Summa summarum: det här är inte en bok som faller mig i smaken, vilket bör sägas i ljuset av att jag är svårfångad när det kommer till feelgood. Det lättlästa språket och de härliga miljöbeskrivningarna i ett snöigt Norrland, och den mysiga julstämningen, hjälper ändå upp betyget till en trea. ✨
 
Tack till HarperCollins för recensionsexemplaret! 
 

Kommentera inlägget här: