annabokmal.blogg.se

Boktips & bokrecensioner

En mammas överlevnadskokbok

Kategori: Fakta

 
(null)
 
 
Titel: En mammas överlevnadskokbok
Författare: Vivi Wallin 
Förlag: Norstedts Förlag
Utgivningsår: 2022 
Utläst: December, 2022
ISBN: 978-91-1-312376-9
Format: Inbunden, 157 sidor (rec.ex). 
Betyg: 👍👍👍👍👍  /5  (5/5)
 
Vivi Wallin är känd på Instagram, där hon driver det populära kontot mammasanningar. Nu har hon utkommit med en kokbok för familjer där tiden kan vara en bristvara. 
 
Baksidestext

En mammas överlevnadskokbok har Vivi Wallin glatt och utan förbehåll gjort allt för att fuska ihop så enkla och minimalt tidskrävande vardagsrätter som möjligt. Hon har gjort sitt bästa för att nyttja mataffärernas enorma sortiment av färdiga kryddblandningar och såser, just för att du där hemma inte ska behöva ha tillgång till 118 ingredienser för att laga en middag. Tanken bakom flera av rätterna är att du ska kunna laga dem med ett barn på höften, andra ska du kunna servera på samma tid som det tar för dina barn att ropa "Maaammmmmma jag är hungrig" från soffan.

Här finns måltider som kan slängas ihop på några minuter eller som kräver extremt få ingredienser, och variationer på den vanligaste vardagsmaten. Två kapitel, Vivis favoriter och Knuts favoriter, bjuder på älsklingsrätter det är värt att krångla lite extra för. I boken finns också gott om tips på genvägar och humörhöjare när tiden är kort och pressen hög.

En mammas överlevnadskokbok hittar du helt enkelt rätter att alltid lyckas med, när du egentligen varken orkar eller hinner. Och som nästan alla barn tycker om! 
 
Mina boktankar
 
En kokbok som jag längtat att få sätta tänderna i, men vad händer precis när den ramlat in ner i min brevlåda? Jo jag fick covid-19 och tappar smaksinnet! Katastrof. Men maten skulle ändå lagas, så jag var trots allt glad över en kokbok med barnvänliga recept, på en lagom nivå. Men när det kommer till att recensera en kokbok behövs fungerande smaklökar, så jag har väntat (inte särskilt tålmodigt, får erkännas!) tills jag återfått smaksinnet igen. Så, nu kör vi! 
 
Titeln En mammas överlevnadskokbok stämmer väl överens med dess innehåll; här finns recept som underlättar varje mammas överlevnad i köket. Så klart funkar det precis lika bra för varje pappa.  Enkla och välsmakande recept som går snabbt att kocka ihop, perfekta vardagsrätter hemma hos den hungriga familjen som inte vill tumma på smaken vid tidsbrist i köket. Många roliga och innovativa rätter och tips som jag nu anammat, från den vispade kycklingen till sättet att använda rostad lök till lite vad som helst. Så smart, och gott! 
 
(null)
Fattiga churros är en given favorit! 
 
Med en humoristisk ton serverar Vivi Wallin smakrika och härliga vardagsrecept som förenklar livet hos barnfamiljer som vill laga vettig mat utan krångel. Jag uppskattar också att det inte är en massa skumma ingredienser som behövs för sen blir stående i skåpen, utan recepten håller sig till mer basala ingredienser som finns hemma. De många inspirerande och läckra bilderna får mig att vilja laga alla rätter på en gång.... Här hittar vi många nya familjefavoriter vill jag lova. 
 
En mammas överlevnadskokbok måste vara den perfekta julklappen till barnfamiljer som behöver goda tips och coola genvägar i köket! 
 
Tusen tack Norstedts Förlag! 🙏
 
Kommentera inlägget här: