annabokmal.blogg.se

Boktips & bokrecensioner

Pusselbitar - Poesi / Gränslandet

Kategori: Poesi

  (null)
 
 
Titel: Gränslandet
Författare: Katarina Waderius
Förlag: Bokförlaget Tibblin & Partner
Utgivningsår: 2021
Utläst: April, 2022
ISBN: 978-91-8020-510-8
Format: Kartonnage, 150 sidor (rec.ex)
 
Gränslandet är Katarina Waderius poetdebut. Pusselbitar är hennes andra diktsamling. 
 
Baksidestext
 
En kraft i orden. Tydliga budskap som träffar läsaren med övertygelse. Poeten har varit med i mången batalj. Livet fyllt av kamp. Vad blev det kvar? Det finns en spirande tilltro till det goda, att det går på något vis. Allt går genom budskap. Genom sanna budskap som griper tag, som inger hoppet bakom hindren, som du måste förbi se sant, utanför ditt gränsland. 
 
Titel: Pusselbitar - Poesi 
Författare: Katarina Waderius
Förlag: Bokförlaget Tibblin & Partner
Utgivningsår: 2022
Utläst: April, 2022
ISBN: 978-91-8020-875-8
Format: Kartonnage, 155 sidor (rec.ex)
 
 
Baksidestext
 
Dessa pusselbitar, i ett kaos utan ordning; känslor, tankar, kärlek, längtar och förhoppningar, rädsla och saknad. Först när pusselbitarna fått ro och hittat sin plats, när allt blivit stilla, utan rädsla och utan hot, gläds vi av alla pusselbitar som livet består av. Tillsammans med pusselbitarna kan var och en som läser finna en röst bland bitar och kanske t o m inge någon form av styrka och tröst för vissa. 
 
 
Mina ord om bägge böckerna
 
Pusselbitar och Gränslandet är två samlingar med dikter om psykisk ohälsa, smärta och ångest. Det är smärtsam läsning, dikterna väcker känslor av sorg och empati. Men mitt i mörkret känner jag hopp, inte minst tack vare glädjen över att ha vännerna djuren. 
 
Det finns en stark längtan till det goda i livet, en kamp för att våga tro på att det finns där. Det krävs mod för att öppna sig och våga skriva om smärtan precis som den är. Kanske kan dikterna, som Katarina också skriver, ge tröst till den som själv mår dåligt. 
 
I dikterna gestaltas det ljusa, lättsamma och det mörka, när livet känns som brinnande kvicksand. Kontrasterna är stora, precis som livet kan vara för den som lever med psykisk, eller fysisk, ohälsa. 
 
"I min fantasi
lever jag i kärleken så fri
allt lidande är förbi
allt det goda är jag mitt i
 
Målar över ett mörker
men hur sätter man färg
på något som är svart
Är dränerad och matt
kämpar uthålligt och hårt
just nu är det outhärdligt svårt"
 
/Ur Pusselbitar.
 
Gränslandet är skriven med längre sammanhållande text, och med rubriker till varje dikt. 
 
Ska leva
Jag ska leva
även om hemlängtan emellanåt är stor
jag för ta det när det kommer
leva och lära under tiden
Tiden här är ändå så kort så varför inte göra det bästa
av vad jag fått 
Vad är min livslott
vad ska jag i detta jordelivet åstadkomma?
Kanske är det att prata med djur och skriva
få till en Lex Katarina
för alla med psykisk ohälsa som inom vården far illa
det skulle jag innerligt vilja.
 
/Ur Gränslandet
 
Tack Katarina för att jag fick läsa dina starka diktsamlingar! ❤️
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Johanna samuelsson säger:
    2022-05-01 | 00:37:13
    Bloggadress: http://overklighet.blogspot.com

    Hej har själv skrivit två diktsamlingar om psykisk ohälsa så ville tipsa om dem. ”Det är så det känns” släpptes 2020 och ”smärta:själen?” 2021 mörka men viktiga.finns på vanliga bokhandlar om du googlar!

    Svar: Okej, tack för tips :)
    Anna Bokmal

Kommentera inlägget här: