annabokmal.blogg.se

Boktips & bokrecensioner

Mörkret under ytan

Kategori: Spänning

  (null)
 
Titel: Mörkret under ytan (del åtta i Rokkaserien).
Författare: Gabriella Ullberg Westin
Förlag: HarperCollins Förlag
Utgivningsår: 2022 
Utläst: April, 2022
ISBN: 978-92-509-6827-9
Format: Inbunden, 301 sidor (rec.ex). 
 
Nu är den här, den åttonde delen i serien som kriminalinspektören Johan Rokka. 
 
Janna och Rokka väntar tvillingar, vilket påverkar både arbetssituationen och privatlivet. Rokkas värld rasar samman när kollegan, och vännen, Carl Linderoth försvinner och hittas mördad. Nu måste Rokka hitta alla pusselbitar som leder till Carls mördare. 
 
Samtidigt har Rokkas skyddsling Eddie kommit tillbaka till Hudiksvall, efter en tid på ett HVB-hem. Eddie har fått ordning på sitt liv och fått ett jobb med karriärsmöjligheter. När Eddie berättar om jobbet lägger Rokka märke till detaljer som kan kopplas till Carls mordutredning. Kan den unge Eddie klara av att jobba för polisen utan att avslöja sig? 
 
Mina ord om boken

Jag har läst alla delar i serien, och rekommenderar att de läses i ordning. I min recension om När vi faller skrev jag att Ullberg Westin har en förmåga att skriva karaktärsporträtt som ger närhet, och besitter en briljat berättarteknik, något jag tycker att författarinnan fortsätter att utveckla i Mörkret under ytan. 
 
Bokens starkaste tema är faderskap, och vad det innebär att vara en fadersfigur. Rokka kämpar med att balansera livet som blivande fader, där han vill vara nära Janna samtidigt som han inte kan känna som hon gör för barnen som ligger i hennes mage. Samtidigt dör hans egen fadersgestalt, Carl. Eddie dyker upp och behöver Rokkas stöd och vägledning. Mitt i allt ska han kämpa med runt den kluriga mordutredning, som självklart kommer väldigt nära. 
 
I Mörkret under ytan får bikaraktärerna mycket fokus, något som inte alls stör mig så länge huvudkaraktärerna inte glöms. Det blir aldrig rörigt, de bifigurer som presenteras har en uppgift att fylla och de tillför energi och nytt blod. I boken bjuds på förbjuden kärlek, karaktärer att avsky och karaktärer att sympatisera med, och förstås som vanligt i Rokkaserien; en och annan oväntad spännande vändning. En rapp och underhållande deckare helt i min smak!
 
Tack HarperCollins och Gabriella Ullberg Westin för recensionsexemplaret! 🙏


Kommentera inlägget här: