annabokmal.blogg.se

Boktips & bokrecensioner

Vinterdöda ting av Peter Erik Du Rietz

Kategori: Skräck

 
 
 
Vinterdöda ting, skriven av Peter Erik Du Rietz, är en fristående uppföljare till Natten jag dog. Min recension av den hittar du här. Vinterdöda ting utkom på ett annat förlag 2017, denna upplaga är utgiven av Marwa Förlag i juli 2019. 
 
I Vinterdöda ting får vi åter stifta bekantskap med Carl Cronhammer, nu som en framgångsrik affärsman i Göteborg och året är 1896. Carl bär på en hemlighet, han är inte längre mänsklig. Han är en vrik, ett slags vampyrliknande rovdjur som livnär sig på människors kött och blod. Det går inte att se på honom, han kan vandra runt bland människorna utan att bli avslöjad om vad som döljer sig bakom hans stilfulla fasad. 
Det är lätt att få tag i mat, då ingen i fattigdomens Sverige saknar en namnlös trashank eller våldsverkare som plötsligt försvinner.
 
En dag dyker en främling upp i staden och Carls trygga tillvaro rubbas. Han beger sig ut på resande fot, en resa som kan leda till att han får sin chans att hämnas den vrik som orsakade hans fars pånyttfödelse. Men det kan även vara en resa som innebär slutet på allt. 
 
Jag tyckte om Natten jag dog, skräckromantiken och miljön tilltalade mig direkt. Så mina förväntningar på nästa bok om Carl Cronhammer var förstås höga. Peter Erik Du Rietz gör mig inte besviken med Vinterdöda ting. Snarare tvärtom. Det här är en genomarbetad berättelse, hela Carls och vrikernas värld är väl uppbyggd och det är tydligt att författaren har en gedigen research i bagaget - precis som i Natten jag dog, men nu med en bättre skärpa och flyt genom hela boken. 
 
Stil och klass ramar in Carls värld, med målande och vackert språk. Väl här låter jag mig underhållas och förfasas av de fantasifulla monster som lurar i mörkret, det är rått och makabert - precis så som jag hade hoppats. Karaktären Freja livar helt klart upp berättelsen, hon är på många vis Carls raka motsats - jag blir genast nyfiken på vad hon kan bidra med. Tänker inte avslöja hennes "vrik-gåva", men så mycket kan jag säga, att hennes är nog den grymmaste av alla! Rysligt läskigt, men ack så värdefull att ha i vissa situationer... 
 
Jag rekommenderar alla som gillar skräcklitteratur att läsa Vinterdöda ting, men ett tips är att läsa Natten jag dog först för att få hela bakgrunden om Carl och vrikerna. 
 
Tack Peter Erik Du Rietz och Ewa på Marwa Förlag för recensionsexemplaret av Vinterdöda ting!
 
Titel: Vinterdöda ting
Författare: Peter Erik Du Rietz
Förlag: Marwa Förlag
Utgivningsår: Juli 2019   
Utläst: September 2019 
ISBN: 978-91-984-7711-5
 
 
Kommentera inlägget här: