annabokmal.blogg.se

Boktips & bokrecensioner

Stenbrons hemlighet av J.F. Wren

Kategori: Fantasy

(null)
 
 
Stenbrons hemlighet är Johan Wrens debutroman, och första delen i en serien Sägnen om Amornia. 
 
Agnes, som nyss fyllt 15 år, bor hos sin farmor då hennes föräldrar åkt utomlands för att tjänstgöra åt Läkaren utan gränser. I samhället där Agnes farmor bor, Hova, finns det en stenbro, och en port till en parallell dimension, Amornia. Agnes har en mycket speciell uppgift, men om detta vet hon inget om när hon vaknar tidigt en morgon och ser ett mystiskt gult ljus utanför fönstret.. 
 
Det här är en väl underbyggd magisk värld, med kungar och magiker, med en stor uppsättning av karaktärer. Till en början upplever jag att det är svårt att hålla reda på alla personerna, men tack vare persongalleriet i början av boken kan jag orientera mig tills jag fått ordning på alla. Det går relativt fort att sugas in i berättelsen, med korta kapitel och relevant språk går det sedan undan att läsa. Jag gillar författarens berättarstil. 
 
Jag har haft perioder i då jag läst mycket fantasy, dock har det varit glest mellan böckerna under senare år tyvärr. Så jag uppskattar verkligen Stenbrons hemlighet, och kan varmt rekommendera den till den unga vuxna fantasyläsaren också. Ett plus för att den har en tjej i huvudrollen! 
 
Kuriosa till boken är att den gamla stenbron i Hova finns på riktigt, och kan besökas när man åker E20 mot Göteborg från Örebro. Nu väntar jag med spänning på Röda Spiran, del två i Sägnen om Amornia!
 
Tack för recensionsexemplaret,  J.F. Wren och Whip Media! 🙏
 
Författare: J.F. Wren
Titel: Stenbrons hemlighet
Förlag: Whip Media
Utgivningsår: 2018
Läst: Maj 2019
 

Kommentera inlägget här: