annabokmal.blogg.se

Boktips & bokrecensioner

Vid världens ände av Jessica Thåström

Kategori:

 
(null)
 
 
Vid världens ände - En bok om psykisk ohälsa efter ett trauma.
 
Vid världens ände är en fristående uppföljare på Jessicas debutbok, Ett spegelvänt exempel där hon berättar om hur det är att som tonåring drabbas av stroke. Jessica föreläser även om stroke.
 
Jessica växte upp i en familj där psykisk ohälsa tillhörde vardagen. Som tonåring drabbades hon av en stroke och året därefter utsattes hon för en våldtäkt. Trauman som leder till bland annat leder till Posttraumatisk stress (PSTD), och får även diagnosen Borderline personlighetsstörning. Jessica väljer att kämpa för att bli frisk, vi får i denna bok följa hennes resa mot ett medvetnare och bättre liv. En resa som bland annat går via Dialektisk Beteendeterapi och mindfulness.
 
Det här är en stark historia.
Jessica berättar öppet och ärligt om sina tankar och känslor, ibland är det fysiskt smärtsamt att slukas av hennes upplevelser. Flera gånger måste jag lägga ifrån mig boken, då tårarna skymmer sikten. Men det är svårt att hålla sig borta en längre stund, jag vill ju veta hur hon tar sig ur detta mörker. Jag beundrar författarinnans mod, och hennes sätt att faktiskt ta tag i de upplevelser och minnen som hotar hennes existens, och de svårigheter och problem hon har.
 
Jessica skriver med ett målande och beskrivande språk, med många metaforer, vilket gör det möjligt att sätta sig in i hennes inre värld. Jag kan varmt rekommendera Vid världens ände, till alla som på ett eller annat sätt drabbats av psykisk ohälsa - för egen del eller har en anhörig med psykisk ohälsa. Eller läs den ändå, för att det är en viktig bok som jag tror att alla har något att läsa av.
 
Jag ser med spänning fram emot Jessica Thåströms kommande bok, en psykologisk thriller som utspelar sig i Göteborg.
 
Tack Jessica för recensionsexemplaret av Vid världens ände!
 
Titel: Vid världens ände - en bok om psykisk ohälsa
Författare: Jessica Thåström
Förlag: Vulkan
Utgiven: 2017
Utläst: Jan 2019
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: