annabokmal.blogg.se

Boktips & bokrecensioner

Bestulen av Kajsa Artifex

Kategori: Fantasy

(null)
 
"Inget är farligare än att sträva efter en perfekt värld" 
 
 
Bestulen är Kajsa Artifex debutroman, och första delen i serien om Evalanty.
 
År 2042. 
Magins existens är avslöjad för mänskligheten, som nu lider under de Märka makternas belägring. Under ledning av magikern Calestons järnhand, ödeläggs Europa i en storm av våld, fattigdom och misär.
 
Maisie Brummet har varit fången på en forskningsanläggning, där hon utsatts för tortyr och experiment under flera veckor. Hon har förlorat minnet av sitt förflutna och sin livsvilja. Hon är omedveten om de krafter som väntat i århundraden på hennes födelse - och varför.
 
Jag hade till en början svårt att ta till mig berättelsen och karaktärerna, men efterhand kommer jag in i handlingen och finner huvudpersonen Maise intressant. Maise är också den karaktär som jag tycker är bäst gestaltad. Hon är komplex, samtidigt som hon känns djup och ganska mörk så har hon ändå sinne för humor. Hon känns som en ung kvinna med en gammal själ, och jag är nyfiken på vad hon kan bära för hemligheter.
 
Berättelsen är handlingsdriven, vilken fungerar, men jag hade gärna sett tydligare miljöbeskrivningar och fått mer kännedom om den värld vi befinner oss i - för att skapa bättre förståelse och fördjupad mystik. Kajsa Artifex har skrivit en fin debutroman och jag både hoppas, och tror, att den andra delen i serien kommer att klargöra mycket - och då hoppas jag också att vi får lära känna de övriga karaktärerna bättre.
 
Tack Kajsa för det fina recensionsexemplaret av Bestulen! :)
 
Titel: Bestulen
Författare: Kajsa Artifex
Förlag: Utgiven av Evalanty Förlag
Grafisk form och produktion: Whip Media
Utgivningsår: 2019  (börjar säljas 25 september)
Utläst: Augusti 2019 
ISBN: 978-91-63989-18-6

 

Kommentera inlägget här: